lördag 30 mars 2013

Bokad

Sitter vid frukostbordet med en kopp kaffe och ska snart göra mig iordning för att åka och visa ett litet stenhuggartorp.

Idag blir dock en lite mindre intensiv visningsdag jämfört med gårdagen då jag hade ett flertal visningar från förmiddag till kväll.
Visningar är både roliga och spännande för en mäklare och man vet aldrig på förhand vilka som kliver in genom dörren eller vilka frågor som kommer från spekulanterna.

I Lysekil jobbar vi nästan alltid med bokade visningar, dvs att datumet för visningen finns på hemnet och i annonser men att man får ringa till oss för att få reda på vilken tid visningen är.
Fördelarna är att de spekulanter som faktiskt ringer in och bokar sig är seriöst intresserade och inte bara "nyfikna" grannar. Jag vet också på förhand vilka som kommer och har säkerställt att jag har korrekt kontaktinfo plus att jag också har möjlighet att ställa vissa kontrollfrågor ex om lånelöfte etc.
Eftersom jag också vet hur många som kommer har jag dels möjlighet att ta med mig en mäklarkollega eller bankkollega om det är många som kommer, ex som förra helgen med 40 familjer på visning.
När spekulanterna bokar sig på förhand har jag också möjlighet att sprida ut dem lite över tiden så att inte alla ramlar in på samma klockslag vilket gör att jag på ett bättre sätt kan se till att de dels får utrymme för att prata med mig, jag med dom och för att de ska kunna titta ordentligt på objektet i fråga.

Igår ramlade det dock in del visningsbesökare som bara råkade gå förbi när jag hade visning. Det var både positivt och negativt. På en av mina visningar så kunde de faktiskt svara på specifika frågor om omgivningarna som jag inte hade svar på vilket var toppen!
På en annan visning så agerade de ganska respektlöst och gick högt och ljudligt omkring och kommenterade huset i fråga. Alla har naturligtvis rätt till sin åsikt men jag anser dock att man bör visa lite respekt när man är inne i någon annans hem och kanske speciellt när man inte ens är en seriös spekulant utan bara nyfiken i en strut!

Igår hade jag påskägg med godis med mig till mina visningsbesökare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar