måndag 4 mars 2013

Om vikten av rätt

Trenden håller i sig!!
Jag tror att jag ska utnämna fredagar och måndagar till mina nya favoritdagar i veckan. De verkar iallafall ha blivit mina uppdragsavtalsdagar :-)

Idag fick jag in ett hus till försäljning där det är tre syskon som är ägare och de har för flera år sedan fått huset i gåva av sina föräldrar. Viktigt att tänka på?
Har de fått fastigheten i gåva som enskild egendom eller inte? Om ja, så räcker det med syskonens egna underskrifter för försäljningen. Om inte, så behöver även samtycke inhämtas av deras respektive make/ar. En miss här kommer innebära att den nye ägaren inte kommer att få lagfart på fastigheten.

Till er studenter som jag vet läser här vill jag ge ett råd. Lyssna väldigt, väldigt noga på de föreläsningar ni har gällande den familjerättsliga delen av fastighetsmäklaryrket för det kommer ni har god nytta av när det är dags för er att börja förmedla bostäder.
För att illustrera lite av den komplexa familjerätt som man kan komma i kontakt med så har jag i de uppdrag som jag har inne just för tillfället följande förhållanden;

 - En försäljning som innefattar en god man (dvs jag måste ha kontakt med överförmyndare etc).
 - En försäljning där den säljande parten fått fastigheten sig tilldelad i en bodelning och dessutom är omgift.
 - En försäljning där tre syskon fått fastigheten i gåva.
 - Ett dödsbo med tre dödsbodelägare.
 - En försäljning där endast en part står som lagfaren ägare men huset utnyttjas av båda som deras permanentbostad.

5 kommentarer:

  1. Wow, vad duktig du är! Läser denna blogg hela tiden och måste bara säga att jag älskar den! Om man vill bli mäklare vilken gymnasium linje ska man läsa då?? Tacksam för svar

    //Kia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kia!
      Tack för din kommentar och så roligt att höra att du gillar vår blogg.

      De krav som finns i dagsläget för att kunna söka in på fastighetsmäklarutbildningen vid högskolan/universitet är nedan följande;
      Grundläggande behörighet +
      Matematik C, Samhällskunskap A, Engelska B.
      Eller:
      Matematik 3b / 3c, Samhällskunskap 1 b / 1a1+1a2

      Mvh Åsa

      Radera
  2. Wow någon svarade:-) Så jag skulle kunna läsa ekonomi och sedan läsa till mäklare på en högskola? Eller ska man läsa samhällskunskap?
    Jag är lite förvirrad. När du skriver Matematik C menar du då att man måste ha C i matematik eller ska man läsa matte C??

    Kram Kia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen Kia,

      Vi brukar alltid försöka ge våra läsare ett svar :-)

      Jag menar att du måste ha läst Matematik C. Men för att vara på den säkra sidan om vilken linje du ska välja så tycker jag att du ska prata med en studievägledare på din skola.

      Mvh Åsa

      Radera
    2. Okeyy då vet jag! Tack så jättemycket du har verkligen hjälp mig! <3

      Radera