fredag 1 mars 2013

Kameleont

Den första dagen i mars, solen strålar från en klarblå himmel och runtom i Sverige står alla mäklare på noll igen. Just det där sistnämnda är väl kanske ingen höjdare men det känns genast lite bättre efter att ha skrivit på ännu ett uppdragsavtal nu på morgonen.

Det gäller verkligen att vara en kameleont som mäklare och anpassa sig i varje situation. Där den ena kunden nästan vill ha en daglig uppdatering om hur försäljningen fortlöper och telefonsamtalen både kan bli många och långa (även om det inte finns så mycket att avhandla), vill nästa kund ha så lite med oss att göra som möjligt och bara bli kontaktad när det är dags för kontraktskrivning.

Jag brukar alltid försöka känna in vilken typ av person som säljaren är i den aktuella försäljningen och anpassa mig efter detta, eller helt enkelt fråga hur kunden vill ha det.
Jag tror nämligen, att just återkopplingen blir som kunden vill och önskar, är en väldigt viktig faktor i försäljningsprocessen och kommer i slutändan att påverka hur pass nöjda kunderna blir med mig och min insats. Förutom att nöjda kunder så klart alltid är det roligaste så innebär ju också nöjda kunder att jag ökar mina chanser att de kan tänka sig att rekommendera mig som mäklare till vänner och bekanta vilket är den bästa marknadsföringen man kan få.

Trevlig helg på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar