söndag 24 mars 2013

Planerar..

Sitter just nu och planerar lite för de kommande månaderna. Läser bl.a. igenom Fastighetsbyråns checklista för praktikanter. Checkar av vad jag känner att jag har med mig i bagaget och vad jag vill gå igenom ännu än gång. Allt för att vara så förberedd som möjligt för att ge sig in i yrket om tre månader. Även om man har varit med på alla moment flera gånger om så känns det tryggt med en uppdatering av vissa saker! Eftersom jag gjorde hela min praktik i somras så måste jag erkänna att jag känner mig lite ringrostig. Därför ska jag försöka vara med så mycket jag kan på kontoret framigenom.

När hemtentan är inlämnad nästa vecka, så återstår bara två kurser innan vi är i mål. Det känns helt sjukt. t.v.å. kurser! Vart tog två år på Högskolan i Borås vägen? Det känns som det var igår antagningsbeskedet till utbildningen damp ner i mailen.
/Elin

3 kommentarer:

  1. Hej Elin!
    Thomas heter jag och är en 28-årig göteborgare och framtida fastighetsmäklare. Då jag har tidigare ekonomi och juridikstudier i botten skall jag nu till hösten läsa den ettåriga påbyggnadsutbildningen i Halmstad för att kvalificera mig till mitt absoluta drömyrke.Är därmed färdig med den teoretiska utbildningen om ett drygt år.
    Jag har nu ganska många funderingar gällande praktiken och eftersom du fullgjort din och nu är på väg ut i yrket hade det varit jätteintressant att få höra lite om dina erfarenheter. Hur såg dina dagar ut och hur var det hela upplagt? Motsvarade praktiken dina förväntningar och upplever du att du fick de erfarenheter som du behöver för jobbet?
    Slutligen, har du några värdefulla tips till mig inför min praktik? Fastighetsmäklare är mitt absoluta drömyrke och det långsiktiga målet är att bli en av de absolut bästa i branschen. Är därför mycket noga med att försöka suga åt mig så mycket goda råd det bara går.
    Tack på förhand och ett stort lycka till med din examen och kommande yrkesliv!

    SvaraRadera
  2. Hej Thomas! Jag ber om ursäkt för mitt sena svar. Kul att du väljer att bygga på din utbildning för att ge dig in i mäklaryrket :)
    Ang. praktiken så hade jag världens bästa praktikplats faktiskt:) Jag blev en i gänget och var med på allt allt allt. Praktiken motsvarade mina förväntningar, jag känner att den gav mig en väldigt bra inblick i alla moment, även om jag idag känner mig lite ringrostig men det uppdaterar man snart! Jag tycker man ska tänka på att välja ett ställe där man skulle kunna tänka sig att jobba, visa att du vill vara med på mycket. Jag tror att vissa mäklare gärna har med sig en praktikant, men de tänker inte alltid på att fråga praktikanten hela tiden om den vill vara med. Så häng på bara! Känner man att praktikplatsen inte är rätt, var inte rätt för att byta ställe. Jag tror att det kan vara nyttigt i vilket fall som helst, att testa två ställen. Ta reda på lite information om de olika mäklarföretagen och se vad som kan passa dig. Ska resultatet bli bra så tror jag att det är a och o att företagets värderingar stämmer överrens med sina egna! Lycka till! Mvh Elin

    SvaraRadera
  3. Hej igen Elin och tack för ditt utförliga svar. Jag tar självklart med mig detta när det är dags att leta praktikplats till hösten eller våren. Mvh Thomas

    SvaraRadera