fredag 5 juni 2009

Vem ansvarar för felet?

Idag fick jag ett samtal från köparna av ett hus som berättade att under gårdagens skyfall hade ett tak börjat läcka. De ringer såklart till mig och var bekymrade över att de besvärade mig nu när affären är "över". Det var det värsta jag har hört! Vi får aldrig någonsin tänka att vårat jobb är över bara för att köparna har flyttat in, det är ju deras egentliga resa börjar...

Hur som helst! Jag kan aldrig vara någon domare mellan dem, men däremot lämna råd om vad lagen säger. Ju äldre byggnaden är, desto sämre standard kan köparen förvänta sig. Är delar av byggnaden renoverad, ska man kunna förvänta sig att de delarna har högre standard. Säljaren har heller inget ansvar för fel som är upptäckbara (köparen har undersökningsplikt).

Jag sa som det var: Så här lyder lagen, det bästa för er är naturligtvis att försöka komma överens, gör ni inte det kan en lång och dyr process vänta er för att avgöra vem som bär ansvaret. I detta fall är jag inte ett dugg orolig då alla parter är måna om att alla ska bli nöjda. Vi har dessutom en väldigt bra organisation centralt som kan lämna värdefulla råd.

Nu ska arbetsdagen avslutas med en kontraktsskrivning, sedan väntar en spännande match i division 6 östra Uppland (landskampen imorgon är ingenting i jämförelse).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar