söndag 28 juni 2009

Folkes dop och massor av kunder på visningarna

Precis som alla helger har den blandats med privata händelser och jobb.
I lördags var jag helt ledig med undantag för lite telefonsamtal.

Folke, lilla "goa "Folke skulle döpas i Klosterkyrkan, Ystad. Han var inte helt tillfreds med situationen men det visade sig handla om hunger, hunger är den vanligaste anledningen till missnöje när man är 2,5 månad....
Mitt första barn fick stå ut med att jag inte ville amma ohämmat, si sådär var 3:e timme max...Så fel jag hade, Hugo och Vera har fått bröstet när de ville, vi hade det enklare med varandra kan jag snabbt konstatera. Axel har hämtat sig, han äter lagom mycket och mår bra.
En kollega på banken har börjat läsa min blogg och gör sina små kommentarer, kul. Jag är läst! Det är ju faktiskt därför jag skriver.

Idag hade jag 4 öppna visningar och 2 omvisningar. Högt tempo. Sol, cider och en stor mångt trevliga kunder.
På en av visningarna kom 20 familjer där det var mellan 2-5 i familjen. En man kliver in högt och ljudligt. - Det står i materialet att en besiktning inte behövs? Otto som kommit till visningen för att hjälpa till visste inte helt vad kunden menade, hänvisade till mig med en generös gest, mäklaren står där...
Det visade sig vara energideklarationen det hela handlade om! Jag svarade sakligt, korrekt och tydligt, på fritidshus behövs inga energidekl.

ENERGIDEKLARATION, ursäkta mig kära staten men denna regel verkar vara tagen helt ur luften som inte på något sätt inger någon respekt. Det man möjligen kan säga är väl att de bär många 1000 besiktningsmän under armarna, 20 minuters jobb 5000:-/ för saken är att de ställer samma frågor till alla, ok kanske? Men att svaren i utredningen blir lika är trots allt märkligt? Det har inte med summan pengar att göra utan snarare vad man får för dessa! Jag har alltid tänkt att en bra tjänst får kosta lite....
Denna gången tror jag inte vår regering tänkt klart. Ska vi flirta med de "gröna"skall vi nog göra något som är trovärdigt? Eftersom det inte i lagstiftningen finns något skrivit om ev. repressalier om man skulle strunta i en deklaration I en bra utredningen brukar det finnas påföljder om man inte följer regeln...

En viktig detalj i vårt arbete är att vi kan titta våra kunder i ögonen när vi svarar och berättar fakta. Det kan jag med energidekl. men jag säger att det till stor del är ett skämt. Tanken är säkert god men tillvägagångsättet och resultatet är inte ok. Den kommer säkert utvecklas och bli bra men just i skrivande stund skulle jag vilja säga till alla kunder, Den behövs inte.....

På ett av husen gick budgivningen igång direkt! Härligt.

1 kommentar:

  1. Energideklaration bygger på ett EU-direktiv, så regeringen är relativt oskyldig den här gången...

    SvaraRadera