fredag 12 juni 2009

Studenten

Utanför fönstret har det idag skrikits, sjungits, tutats och hoppats på lastbilsflak. Studentfirande här med andra ord! Känns som igår man stod där själv, fast lite har man ju faktiskt hunnit med sen dess. Gick min mäklarutbildning i Uppsala (inte i Gävle som de flesta i mitt område) och den kan jag rekommendera varmt! Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) har en påbyggnadsutbildning mot fastighetsmäklare på distans. Alla kurser ges alltså inte där, utan man måste komplettera med en del ekonomi och juridik själv, tex som jag gjorde vid Uppsala Universitet.

Här ringer spekulanter för fullt och lämnar bud på hus de inte ens har sett än! Det vill vi undvika då man ska vara helt säker på sin sak när man köper ett hus för flera miljoner. Och det är väldigt sällan ett hus säljs innan en visning dit många har anmält intresse till. Men, man förstår ju spekulanterna. Ibland gäller det att vara med från början.

3 kommentarer:

  1. Det var fantastiskt trevligt. Särskilt tipsrundan :-)
    Trots ihållande regn lyckas vi i Fastighetsbyrån alltid hålla humöret på topp. Härligt!
    Ha en trevlig dag!
    /Sandra, Kristianstadskontoret

    SvaraRadera
  2. Sorry, det blev fel, föregående kommentar skulle ju publicerats till Jeannines inlägg. Suck! Jag försöker igen...

    SvaraRadera
  3. Hej! Inte hört tidigare att det finns en distans utbildning för att bli mäklare. Lät väldigt intressant, när på året startar den? Är det lätt att läsa till sig dem kurser som man behöver utöver på en annan högskola tror du? Du hade jättegärna fått maila mig lite angående utbildningen, jasmin.timerdal@hotmail.com hade varit jättesnällt!

    Mvh Jasmine

    SvaraRadera