onsdag 20 maj 2009

Friskrivningsklausul!?

En kund frågade mig;

- Får man skriva in en friskrivningsklausul i avtalet om mäklaren inte har sagt att försäljningen har det villkoret?
Hm??
På Fastighetsbyrån, Österlen hade det inte hänt för vi måste skriva in i beskrivningen att fastigheten säljes med friskrivning. Vi använder denna klausul väldigt sällan. Vi använder den där säljaren är dödsbo samt renoveringshus! I annat fall kan man ta säljarförsäkringen som ansvarar för det som är dolt i byggnationen! INTE installationer, viktigt att veta!
Jag måste lägga till att säljaren bestämmer i affären därför är det är viktigt att vi lagt ner lite tid på mötet med säljaren så att inga efterspel kommer fem i tolv!
Oftast handlar det om att vi inte varit tillräckligt informativa och lyssnat dåligt på säljaren om säljarens önskemål. Säger säljaren; - Jag vill inte ha något i efterhand, då kan det vara detta han/ hon menar!?
Så svaret till kunden som ringe mig är, Nej, det är inte ok. Prata med mäklaren hur han/ hon har tänkt?!

På tal om just detta så frågade en annan kund mig på en visning; - Stämmer det att en friskrivningsklausul kostar 500.000:-? Hur tänker Du då , undrade jag.
Då hade hennes son sagt det till henne och att så var det i Trelleborg? Vet inte helt om jag ska tro att det är så i Trelleborg, är det så, Roland? Roland är ägaren till Fastighetsbyrån där...

Vi får många spännande kommentarer och frågor, Kul!

2 kommentarer:

  1. Friskrivning borde komma med ett bra mycket lägre pris. vet vet vad som döljer sig med alla saker som upptäcks efterhand, speciellt gällande nya miljörön

    SvaraRadera
  2. ....men en halv miljon är ju inte rimligt.....

    SvaraRadera