fredag 29 maj 2009

Assistenten

Vad vore vi mäklare utan vår assistent?

Under lugnare perioder gör vi det mesta av arbetsuppgifterna själva. Men under högsäsong som nu, får vi en ovärdelig hjälp av assistenten. Imorse innan jag åkte ut för att titta på ett fritidshus bad jag henne förbereda helgens visningar, och när jag kommer tillbaka ligger allt färdigt i prydliga högar på mitt skrivbord. En av hennes nya arbetsuppgifter är tydligen att göra lunch till oss (läs: en stressad kollega). Nyss hörde jag från köket: Din mat är klar nu! Bara att hämta här!

Vi räknar alltid på skattekonsekvenserna vid en försäljning så att kunden vet vad den har att röra sig med netto. En kund sa till mig att han fått rådet att ta upp en viss summa för eget arbete som ett avdrag vid en tidigare försäljning (genom en annan mäklarfirma). Det tål att upprepas: Eget arbete är inte avdragsgillt vid försäljning av en bostad.

2 kommentarer:

  1. Kul att de finns mäklare som uppskattar och "ser" allt assistenten faktiskt gör om dagarna. :) Trots att vi oftast jobbar i bakgrunden och i det tysta..

    SvaraRadera
  2. Självklart måste man uppskatta det! Oftast är assistentens arbete det första intrycket kunderna får av oss, dels i telefon och på kontoret. Fortsätt jobba på, även om det är i det tysta är det nog så viktigt!

    SvaraRadera