tisdag 12 februari 2013

Check

Idag är inte bara semmeldagen utan även den dag då jag kan säga check på första försäljningen och första kontraktsskrivningen och i sann "mäklaranda" firar jag med bubbel ;-). Lite extra firar jag också för att jag idag fick in ett försäljningsuppdrag jag gärna ville ha!

Det känns alltid skönt att sätta punkt för en affär och den här gången lite extra skönt att sätta punkten där vi gjorde. Inte bara för att det är första försäljningen utan för att budgivningen kanske blev lite mer "spännande" än önskvärt.

I lördags hade jag nämligen en extravisning för ett väldigt intresserat par som blev så förtjusta i huset att de i princip, på plats, lade ett bud som innebar en ganska bra höjning. So far so good. Dagen efter, i samma veva som jag skulle kolla av hur övriga spekulanter ställde sig till det nya budet så ringer samme budgivare och tar tillbaka sitt bud!

Bud är i Sverige inte juridiskt bindande och så på sätt och vis kan man säga att det var okej för dem att dra tillbaka sitt bud men å andra sidan kan man ju diskutera det etiskt korrekta i att lägga ett bud som man sen inte står för bara några timmar efteråt...

Men, tur i oturen, hade ingen hunnit att svara med ett motbud än så det var ganska "lätt" att backa budgivningen till det tidigare lagda budet och fortsätta därifrån.
Jag lade dock lite extra tid i telefonen för att så tydligt jag bara kunde förklara för alla inblandade vad det var som hänt och varför. Information och korten på bordet är alltid A och O anser jag och kanske extra mycket så när det inträffar något som ligger utanför den normala gången.

Det var iallafall till synes väldigt nöjda säljare och köpare som jag träffade idag och därmed är jag också en nöjd mäklare. Nu tutar vi och kör mot nästa affär!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar