måndag 27 juli 2009

Det goda värdskapet,

Är en oerhört bra bok som alla kan lära sig något av! Välskriven, underhållande och som ger ett bra perspektiv på just värdskap. Janne Gunnarsson är författare och boken skrevs för ett bra tag sedan. Alla på byrån fick i uppdrag att läsa den i studiesyfte, en av mina kollegor vägrade läsa den på sin fritid men fick möjlighet att ta sin arbetstid i anspråk, han har fortfarande inte läst den och han jobbar heller inte kvar hos oss... Jag kallar det attitydproblem!
Den boken sätter fingret exakt på de saker jag tycker är viktigt i en mäklarvardag. Att finna lösningar som gör kunden nöjd och som ser oss som en hjälp att nå sina mål! För är det något mitt jobb handlar om är det att finna lösningar för att nå målet.

Idag lyckades jag igen med mitt uppdrag men denna gången av annan karraktär, ovanlig för oss på byrån. En man kom in och var mycket missnöjd med min kollegas arbete. Hon hade varit korrekt, gjort vad hon lovat men ingen kund ville betala det priset säljaren önskade. Det var mitt fel!? I sak kan jag förstå att han inte var nöjd men sättet han uppförde sig på var inte ok. På lördagen fick en kollega ta emot diverse anklagelser, helt tagna ut luften, på söndagen fick den ansvariga mäklaren sina fiska varma och så var det min tur idag. Kl 09.10 steg han in på kontoret. Efter 20 minuters ensidig konversation om situationen fick jag nog, reste mig och sa; - Nu tar jag inte emot mer elakheter och otrevligheter från Dig, vill Du vara så vänlig och lämna mitt rum omedelbart. Jag reste mig från min plats och lämnade rummet. Det han sa skriver jag inte för jag har aldrig hört en människa med så dåligt språk. Tack mamma för det, du lärde mig tala med respekt för andra.

I ett affärsmässigt möte finns respekt mellan två eller flera parter och när den helt uteblir finner jag mig helt obekväm och har modet att tacka för mötet och väljer att avsluta det. Jag avslutade med att fråga om han någon gång hade hört att vi var falska, oseriösa eller inte ville kundernas bästa? Då svarade han att det var inte det han frågade. Nej, det är rätt, han frågade inte, han påstod!

Imorgon bloggar jag om KUNGSHOLMENS restaurang och en mäklarens betraktelser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar