måndag 5 december 2011

Att ringa kalla samtal

Jag fick en fråga på mitt inlägg "Ringstuga" nedan om hur man formulerar sig i ett kallt samtal och hur man kan undvika att låta som en telefonförsäljare.

Jag skulle nog vilja säga att det viktigaste är att inte själv tycka att man är en telefonsäljare. Känner du så kommer det att vara känslan du förmedlar.
Sedan är det viktigt att inte haspla ur sig budskapet utan att ha en lätt och trevlig ton som gör att kunden du pratar med känner sig avslappnad snarare än påhoppad. Det är också så att du kan få minst tre nej innan det faktiskt är ett nej:

Exempelvis:
Fråga 1: Vi erbjuder kostnadsfri värdering är det intressant? Svar: nej
Fråga 2: Okej du går inte i flytt-tankar? Svar: nej
Fråga 3: Du kanske funderar på att omförhandla dina bostadslån? Svar: ja faktiskt.
Där har du en ingång. Exempelvis. Givetvis måste du ibland gulla väsentligt mer än ovan för att få till ett möte.

Det är ganska lätt att tappa sugen på ringstugor, ibland får man kanske 15 nej på raken. Inte så uppmuntrande. jag vill gärna dela med mig av en lista som du ska ha framför dig när du ringer. Denna listan har min grymma assistent gett mig och han har mångårig erfarenhet av just telefonförsäljning. Klistra upp den på näsan innan du börjar ringa. Okej här kommer den:

Punkt 1. HA KUL
Punkt 2. HA TÅLAMOD
Punkt 3. Glöm inte bort punkt 1 och punkt 2

Nästa gång du ska ringa, använd listan och jag lovar den kommer hjälpa dig!
Lycka till! Och kom också ihåg: den som ringer mest, springer mest, säljer mest!

4 kommentarer:

  1. Ibland när jag ringt till kunder jag varit hos för länge sedan (ca nåt år eller två), så har jag inledningsvis informerat dem om någon nyhet som hänt på marknaden. Tex när fastighetsskatten avskaffades och den kommunala avgiften kom till, eller inför införandet av energideklarationer.

    Det kan också vara en bra öppning, för kunden tycker att det är oerhört bra service att jag ringer och informerar dem om förändringar som kan komma att beröra dem längre fram.

    Då känns det också mer naturligt att ta upp frågan "Nu var det ju ett tag sedan jag var hos dig, skulle det kännas intressant med en uppdatering?"

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Kommer sommarjobba på en fastighetsmäklarbyrå och undrar då vad lönen kan på ett ungefär ligga på?
    Håller på att utbilda mig till fastighetsmäklare och började nu i höstast!
    Sommarjobbet kommer att räknas som min praktik!

    MVH Hanna

    SvaraRadera
  3. Hej Hanna och tack för din fråga.

    Vad roligt att du satsar på att bli en med oss.

    Gällande din praktiklön så beror det nog på i vilken stad och på vilket kontor du praktiserar. I Stockholms innerstad där jag är verksam är det ovanligt med praktiklön. Jag vet att våra praktikanter dock får en mindre summa per dag. När jag gjorde min praktik på en konkurrerande byrå så fick jag månadslön men det krävdes hård förhandling för de ville inte ge mig någon lön alls.

    Lycka till!
    MVH Linda

    SvaraRadera
  4. God fortsättning alla mäklare!
    Titta in på www.thecompactlivingstore.com
    Logga in med "fm2012" och få en massa smarta säljtips!speciellt för dig!

    SvaraRadera