torsdag 29 december 2011

Nöjda kunder?

Hoppas alla haft en riktigt skön jul och att alla fått besök av jultomten.

Jag är inne på kontoret och gästspelar lite några dagar. Lägger ut lägenheter för visning, hjälper lediga kollegor med tillträden, arkiverar osv. osv.

Upptäckte precis på Fastighetsbyråns intranät "Byrålådan" att vi har två nya kolumner på våra topplistor. (På topplistan kan man se regionalt och nationellt vilka som ligger topp 100 i antal sålda objekt, omsättning i kronor samt antal intagsförsök, per månad). I alla fall, det jag skulle komma till var att vi numera även kan se hur många procent vi har i antal nöjda köpare och i antal nöjda säljare. Skitroligt!

Eftersom mitt statement är att alla mina kunder är nöjda så är det upp till bevis för nu kan ALLA se om det är sant, GULP! Diskussionen som just nu förs på kontoret är huruvida man verkligen kan ha höga procent på BÅDE köpar- och säljar-sidan!? Kollar man på statistiken hittills så är det absolut inte samma personer som ligger högt på säljar- resp. köparsidan.... Intressant är det i alla fall. Och roligt! Ännu en gren för oss tävlingsmänniskor!

3 kommentarer:

  1. Hej! Jag ska nu i vår börja på det tvååriga Fastighetsmäklarprogrammet på Malmö Högskola, som ger högskoleexamen (alltså ingen kandidatexamen). Jag har börjat fundera på om det kan vara svårt att få jobb efter examen om man bara har högskoleexamen och bara har läst i två år. Vet ni något om det? Bör jag kanske vänta ett år till och satsa på den 3-åriga utbildningen eller har man nästan lika stor chans att få jobb med endast högskoleexamen/två år?

    SvaraRadera
  2. Hej Veronika,

    Det är den tvååriga utbildningen i Malmö som jag blir klar med i slutet av maj. Min uppfattning och det som jag fått mig berättat är att många väljer den tvååriga utbildningen och inte alls har några problem med att få jobb sen. Det sista året handlar mer om fördjupning inom ekonomisk fastighetsförvaltning och fokuserar på
    yrkesrollen som fastighetsförvaltare. Så om du brinner för fastighetsförvaltning så bör du nog gå det treåriga programmet annars räcker det gott och väl med den tvååriga utbildningen. Hoppas det var svar på din fråga!

    Mvh Åsa

    SvaraRadera
  3. Hej Veronica,
    jag håller med Åsa.är det mäklare du vill bli och du är säker på ditt val så gör vi ingen skillnad när vi rekryterar om du har 3 årig utbildning eller 2 årig det viktigaste är att vi tycker att du är rätt person för jobbet och kontoret. Kunskap är inte tungt att bära och vill du ha en bredare utbildning så kan ett tredje år vara intressant.. Har du fler frågor och funderingar kring detta så kan du få svar på mycket genom att gilla oss på facebook " att jobba på Fastighetsbyrån"

    Mvh Asal Abrizeh/ rekryterare

    SvaraRadera