onsdag 30 november 2011

Ringstuga

Något som man absolut inte lär sig något om på mäklarutbildningen är det här fenomenet vi kallar ringstuga. En ringstuga är något så roligt som att ringa "kalla samtal". Alltså ringa till kunder som inte vet att de vill ha en värdering/ska sälja/letar nytt.

Nu vet jag inte hur det är ute i landet men i mitt område är ringstugor något som är mer eller mindre nödvändigt, speciellt om du är ny på marknaden. Detta är, förutom tips som kommer från banken och/eller andra kontor, din enda väg till att öka dina antal intagsförsök. Att ringa kalla samtal är speciellt. Det är svårt att inte känna sig som en krängare/telefonförsäljare. Det händer att folk lägger på i örat på dig. Exempelvis.

Det är dock sjukt tillfredsställande när du hittar en bra lista som faktiskt genererar intag: idag satt jag och min assistent i sammanlagt 1,5 h och ringde och vi fick 10 intagsförsök till mig. Not bad. Tänk om vi inte harvat oss genom de där kalla listorna....

Nu har jag 10 kunder som inte visste att de ville träffa mig som jag nu ska träffa och hjälpa dem med kostnadsfri värdering. Sedan har jag Fastighetsbyråns oustanding uppföljningssystem som kommer att hjälpa mig att påminna kunderna om min existens. Och jag LOVAR att den dag de ska sälja kommer de garanterat att kontakta mig för att diskutera ett samarbete!

2 kommentarer:

  1. Hur lägger du upp ett sådant "kallt" samtal just för att inte verka som en telefonförsäljare då`?

    SvaraRadera