onsdag 12 december 2012

Mattesnille?

Jag har fått frågan flera gånger om mäklarutbildningen innehåller mycket matte, samt om man måste vara väldigt duktig på matte för att klara av utbildningen och sedan yrket?

Mitt svar blir nja. Det är några kurser under utbildningen som kräver en del räkning. Dock är det inte någon avancerad matematik. Man använder sig av olika formler för att räkna på vissa saker. Det gäller bara att nöta hur man ska räkna ut det. Har man läst matte b på gymnasiet så klarar man definitivt den matte som krävs under utbildningen. Jag skulle ljuga om jag påstod att jag var ett proffs på matematik men övning ger färdighet!

Vad gäller i yrket så kan jag inte svara helt hundra på hur duktig man måste vara på matte eller hur mycket matte det innehåller. Dock skulle jag inte påstå att det kräver några djupare mattekunskaper.  Man ska kunna erbjuda kunden saker som bostadskalkyler och att deklarera för dem. I övrigt räknar man även på kvadratmeterpris, arvodesdelar, snittpriser, antal intag per försäljning etc. 
Jag vet att det på Fastighetsbyrån finns mallar och dokument som underlättar detta jobb:)
Må gott!
/Elin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar