onsdag 8 augusti 2012

Svar på fråga 2

2. Mäklaryrket intresserar och lockar mig men jag känner en viss oro över den osäkra inkomsten då lönen är provisionsbaserad.. Vad kan man räkna med? Vad ligger lönerna på i storstäder resp. småstäder? Hur ser du på framtiden? Och sen den eviga fråga ang. arbetstider - hur många timmar per vecka arbetar du i snitt? /Anonym

Svar 2: Hej "anonym".

Tack för din fråga.

Trevligt att mäklaryrket intresserar dig, jag har inte ångrat mitt val en sekund.

Jag förstår din oro över att ha en provisionsbaserad lön, särskilt om man är van vid en fast månadslön och att arbeta måndag till fredag 8-17.

Jag tycker dock att fördelarna överväger nackdelarna. Här kan du styra över din egen arbetstid och behöver du besikta bilen, hämta barnen, ta ledigt en fredag eller varför inte ta en långlunch med en gammal vän som det var längesen du träffade... Allt är ju upp till dig. I gengäld kanske du jobbar tuffare en period då det är mycket att sälja, och i lugnare perioder som t ex sommaren och december kan du vara mer ledig och "ladda batterierna".

Lönefrågan är alltid svår att svara på, det är olika villkor på olika företag och det skiljer sig även i storstad resp småstad. För bästa svar tipsar jag dig att kontakta någon mäklare på den ort där du bor.

På din fråga om framtiden så tycker jag att den känns bra för tillfället, dock fortsätter den ekonomiska oron i några av Europas länder så det är svårt att sia om framtiden.

Historiskt sett så kommer det alltid att vara upp och ner i denna branschen och konsten är att kunna spara undan en liten buffert i fall marknaden går ner, så det är mitt tips till dig.

Arbetstidsmässigt så jobbar jag uppskattningsvist ca 48 timmar i veckan. Ofta visningar på söndagar sen försöker jag att gå hem tidigare på fredagar om det går samt att få in lite tid till att hinna gå till gymmet på morgonen eller kvällen.

Hoppas du fick svar på dina frågor.

Hälsningar Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar