onsdag 8 augusti 2012

Svar på fråga 3

Fråga 3: Hej Henrik och tack för ett trevligt initiativ till denna frågestund. Jag är själv kille och göteborgare som tar mina första steg mot mäklaryrket denna höst efter att ha haft tanken groende i skallen i snart 8 års tid. Min ambition är att utvecklas till en av de absolut främsta i yrket. Vad tycker du är det viktigaste jag behöver tänka på för att kunna nå mitt mål? Jag är servicemänniska in i själen samt rejält prestationsinriktad vilket jag antar är till god hjälp. Slutligen har du några generella tips gällande mitt framtida val av praktikplats?

Bästa hälsningar Thomas


Svar fråga 3: Hej Thomas.

Tack för din fråga.

Trevligt att mäklaryrket intresserar dig, jag har inte ångrat mitt val en sekund. Det viktigaste jag tycker du ska tänka på är att kunden är det viktigaste och att du kan leverera din mäklartjänst och helst lite till så att kunden blir nöjd.

Medan du studerar är det viktiga att du förstår innebörden av studierna och varför man ska göra si och så och fokusera gärna mycket på de juridiska delarna, beskattningsrätten samt de rena kurserna i just fastighetsförmedling.

Tipset när det gäller praktikplats så tycker jag självklart att du ska söka dig till Fastighetsbyrån. Det är ett mycket bra företag som tar bra hand om och är måna om sin personal. Här har du ett enormt stöd och en stor organisation som du kan "luta dig" tillbaka på. Dock är det alltid dig det hänger på när det är dags att träffa kunder och sälja lägenheter, men jag känner en enorm trygghet måste jag säga.

Jag läste 3 år i Trollhättan och gjorde min praktik under det sista halvåret på min utbildning. En del i min klass började praktisera redan år 2 medan de flesta började år 3 eller till och med efter examen. Mitt tips är att du börjar din praktik ca 1-1,5 år innan du ska ta examen. Känn också gärna efter om du tror att du vill jobba mitt i stan med bostadsrätter eller på mindre ort med villor. Därefter tycker jag att du ska ta kontakt med just det Fastighetsbyråkontoret.

Hoppas du fick svar på dina frågor och lycka till.

Hälsningar Henrik

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar