måndag 20 augusti 2012

Efter sommaren....

....om man nu kan kalla det sommar förstås.... Totalt fem dagar sol och värme blev det. Men det är inte det värsta. Hör här: 0(!) dopp i havet i år. Jag kommer inte ens ihåg när det hände sist, om det nånsin inträffat tidigare... Men om termometern inte jobbar sig högre än 17,5 - 18 grader, då får det faktiskt vara.....

Förra veckan var jag tillbaka på jobbet på riktigt. Jag hade dock, som så många gånger förut, tjuvstartat veckan innan genom att komma in o förbereda lite inför visningar m.m. Så är det som mäklare, ledig men ändå inte....

Min första arbetsvecka bestod av fyra visningar, med tillhörande för- och efterarbete. Så jag rivstartade semesterhjärnan ordentligt. Först nu känner jag att jag ligger i fas faktiskt, spekulanterna är bearbetade, budgivningar startade och så vidare.

Denna vecka började med ett intag och imorgon ytterligare ett, så nu känner jag att jag är igång!

Hoppas att ni har haft en härlig sommar allihop och att ni kunnat ladda ordentligt för hösten för nu tar vi nya tag! - Häng med!!

5 kommentarer:

  1. Hejsan! Jag läser sista året på gymnasiet nu och jag känner ett stort intresse inför mäklaryrket. Men jag har några frågor och jag hoppas ni kan besvara dom.
    1. Hur ser mäklaryrket ut på marknaden? Är de brist eller är de överflöde?

    2. Som jag har läst i andra inlägg och svar så jobbar ni ungefär 48-60 timmar i veckan. Ungefär hur brukar era timmar se ut på dagarna? Är de tidiga morgonar och sena kvällar eller är de tvärtom?

    3. Som jag förstått så får ni provision för de ni säljer, men har ni någon "fast lön" också?. Har ni en fast lön och sen får ni provosion som en bonus utöver? Hur mycket ligger såfall denna lön på? Tacksam för "ungefärliga" siffror.

    Tacksam för svar!

    SvaraRadera
  2. Hej. Vad roligt att du funderar på mäklaryrket! Vill du ha ett fritt arbete med mycket eget ansvar, så är du på helt rätt spår. Som mäklare måste man vara självgående och ta mycket ansvar som sagt, men det ger också mycket tillbaka!

    Huruvida det är en överetablering på marknaden eller inte, är svårt att veta. Det varierar förmodligen oerhört mellan orter. Kan tänka mig att det på glesbygden är ganska mättat, där är det förmodligen inte heller så stor omsättning på mäklare. I storstäderna däremot, tror jag att mäklare byter arbetsgivare i lite större utsträckning och där kan det bli ganska många möjligheter för dig att komma in någonstans.

    Arbetstiden varierar ju också. Du lägger nivån själv och sedan jobbar du så mycket som du behöver. I början blir det antagligen BÅDE tidiga morgnar och sena kvällar, likaså under högsäsong på vår och höst... Annars lägger du upp dina arbetstider som det passar dig och dina kunder..

    Min lön är en ren prestationslön. Jag har alltså ingen fast lön alls. I praktiken innnebär det ju att jag tjänar bra om jag säljer bra och säljer jag inget så får jag ingen lön... Tror att det ser ut så hos de flesta, men jag vet också att det finns undantag, så detta är något du tar upp med din tilltänkta arbetsgivare.

    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. har några få frågor som jag skulle va tacksam om jag fick svar på innan imorgon klockan 15:00.

    Ifall det är en prestationslön, får man ingen ersättning under semestern då? Och ifall man skulle få, hur mycket får man och vem bestämmer hur mycket man ska få?

    Kan du beskriva din arbetsmiljö?

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym.

    Jag hoppas inte att det ställer till det för dig, men jag har inte haft möjlighet att svara på ditt inlägg innan. Idag har det gått i ett.... :-)

    Som svar på din fråga: Nej. Det utgår oftast ingen lön om man är ledig när man har en prestationsbaserad lön. Säljer du inget - tjänar du inget. Enkel ekvation. DÄREMOT, så kan man avtal om annat med sin arbetsgivare! Så förhandla med dem bara.

    Jag är inte riktigt med på din andra fråga, den om arbetsmiljön.. Vi jobbar ju fritt, fast under eget ansvar för den egna budgeten. Så jag lägger upp mitt arbete lite som jag vill men måste i gengäld göra vad jag kan för att nå mina mål.

    Hoppas du är nöjd med svaren, annars får du höra av dig igen.

    //Mvh Linda

    SvaraRadera
  5. nej, det är lugnt fick några extra dagar på mitt skolarbete om mäklare.

    Det finns en fråga om att man ska beskriva arbetsmiljön på sitt yrke. Det finns inte så mycket om det på Internet så tänkte att det skulle va smartast att fråga en mäklare.

    SvaraRadera