tisdag 17 januari 2012

Ljusare tider!

Visst känner man i hela kroppen att det blivit lite ljusare ute den sista tiden? Nu vet vi ju att det har vänt, att det ska bli ljusare och ljusare och nu längtar man också efter våren... eller i alla fall jag... Det ska bli trevligt att kunna visa hus lite senare på kvällarna också, man blir en aning begränsad av vintertiden...

Kollade alldeles nyss en hemsida med statistik över solnedgång och soluppgång (det finns nog hemsidor för allt...). Såg att dagen blivit 19 minuter längre i Trelleborg den senaste veckan, i Borås 22 minuter och i Haparanda hela 43 minuter!

Så, för er som inte känner det.... Det BLIR ljusare och ljusare tider, lite för varje dag faktiskt. Härligt!

10 kommentarer:

  1. Hej! Fin blogg! Jag har några frågor till er: ungefär hur många förmiddagar/dagar respektive eftermiddagar jobbar en fastighetsmäklare per vecka? Jobbar ni varje helg? I så fall vilken/vilka dagar? Är det värt att jobba som fastighetsmäklare om man vill satsa på familjelivet med familjemiddagar varje dag och sådant?
    Är väldigt tacksam för svar då jag funderar på att utbilda mig till fastighetsmäklare!
    Mvh Sofie

    SvaraRadera
  2. Här i Borås har vi inte så mycket helgvisningar. Däremot jobbar vi alla vardagar i veckan. När man börjar är upp till var och en. Jag brukar komma till kontoret vid halv nio (tio om jag tränar före jobbet) och sedan jobbar jag så länge jag behöver.

    Några middagar hemma med familjen blir det inte....

    Fördelen med mäklaryrket är att man kan planera sin arbetstid själv. Nackdelen är att det är svårt att planera, eftersom man också har kunder att ta hänsyn till...

    Det är alltså inte ett yrke med fasta tider, utan det kan bli låånga dar ibland och det drabbar ju inte bara mig, utan även familjen. Å andra sidan har man som mäklare mycket frihet.

    SvaraRadera
  3. Hej Sofie, tack för dina frågor.

    Precis som min namne säger så ÄR det svårt att alltid planera. Det är viktigt att du är bra på att styra kunden så att du inte har intagsförsök varje kväll. Dock kan det ju vara så att det blir en kontraktskrivning plötsligt och då får du anpassa dig och ibland ställa in planerade privata saker. I innerstan i Stockholm där jag jobbar har vi alltid öppna visningar på söndagar och i övrigt jobbar vi måndag-fredag. Vi har alltså en dag ledigt. Med ledigt menar jag att vi inte behöver vara på kontoret därmed inte sagt att telefonen är tyst....

    Jag jobbar ungeför mellan 9 och 19 varje dag förutom fredagar då jag försöker sluta 15. Dock styr du ju själv din egen tid. Eftersom vi arbetar på enbart provision är det ju dock så att man jobbar MYCKET, vi vill ju ha lön:-)

    Dock är det också lätt att ta ledigt "när du vill" såsom exempelvis sex veckor ledigt på sommaren, fyra veckor vid jul, och två veckor nu i januari:-)

    Att jobba som mäklare är helt fantastiskt roligt och det funkar att jobba med familj dock ska du nog ha förankrat hemma att du kommer vara borta mycket....

    Hoppas du är nöjd med svaren!

    MVH Linda E

    SvaraRadera
  4. Hej igen!
    Tack så jättemycket till er båda för svaren! Jättebra svar! Nu har jag fått en uppfattning om hur det kan vara, och det verkar ju vara lite olika beroende på var man jobbar. Och långa arbetsdagar... Jag får fundera på saken. =)
    Mvh Sofie

    SvaraRadera
  5. Johanna Richardsson18 januari 2012 kl. 23:53

    Hej! Jag hittade ingen direkt mail adress att skriva till så jag skickar iväg en kommentar istället. Jag har läst och följt er blogg ända sen jag först fick upp ögonen för mäklaryrket vilket är dryga året och gillar ert sätt att förmedla information och dela med er av vardagssituationer.
    Jag valde att säkra min framtid som ekonomistuderande och är nu inne på mitt första år av tre. Intresset för mäklaryrket finns fortfarande kvar och jag funderar nu över mina möjligheter att trots mitt val som ekonomistuderande arbeta som Mäklare i framtiden. Min fråga till er blir, har jag som Ekonom efter min utbildning färdigheter att söka jobb som mäklarassistent eller dylikt för att samtidigt läsa mäklarkurser på distans och på så sätt slutligen bli registrerad Mäklare? Är detta ett vanligt scenario?
    Tacksam för svar!
    Häsningar Johanna

    SvaraRadera
  6. Hej Johanna, tack för din feedback och kommentar!

    Hos oss kommer faktiskt en av våra ass:ar börja läsa till mäklare inom kort. Han kommer fortfarande arbeta heltid hos oss och plugga samtidigt. Så visst funkar det praktiskt med jobbet om det funkar privat också är nog individuellt.

    Personligen började jag som ass innan jag blev mäklare och jag har hotellbakgrund. Våra nuvrande assar kommer bland annat från reklambranschen. Nu är det inte jag som rekryterar men jag skulle säga att det viktigaste är att du är serviceminded och passar i gänget snarare än har "rätt" utbidlning om du vill jobba som ass.

    Hoppas detta besvarar din fråga annars får du gärna höra av dig igen!

    MVH Linda E

    SvaraRadera
  7. Hej Johanna!

    Jag har en bakgrund som controller, administratör och statsvetare innan jag började som mäklarassistent på Fastighetsbyrån.
    Just nu läser jag uppdragsutbildningen vid Malmö högskola som är en mäklarutb på distans upplagd för att att man just ska kombinera 100% studier med 100% jobb. Jag ska inte sticka under stol med att det är väldigt tufft mellan varven men det är också en väldig fördel att redan vara i branschen vilket gör att man kan tillgodogöra sig studierna på ett helt annat sätt. En annan fördel är dessutom att man vet vad det är man ger sig in i när man redan jobbar med det, praktik och teori i ett liksom.

    Du kan absolut göra det upplägg som du funderar på och kan förmodligen tillgodoräkna dig en del tidigare studier då ekonomikurser även ingår i fastighetsmäklarutb. Dina chanser att få jobb som assistent är precis som Linda beskriver ovan mer avgörande hur din personlighet passar in i gruppen och om du är serviceminded än vad du har för utbildning sedan innan.

    Hoppas du fick svar på din fråga, annars fråga gärna igen!

    SvaraRadera
  8. Johanna Richardsson21 januari 2012 kl. 14:36

    Tack så mycket för svar! Det är nämligen så att jag läser ett treårigt ekonom program som heter Enterprising and Business Development i Växjö, där vi genom hela utbildningen samarbetar med olika företag. Jag skulle tycka det vore väldigt intressant att i praktiken testa på hur det är att arbeta i mäklarbranschen. Om ni tycker detta låter intressant får ni gärna ge mig en mail adress till en kontaktperson jag kan skriva mer information till! Hoppas ni har en trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Hej Johanna,

    Om det är ett specifikt kontor på din ort som du vill praktisera på skulle jag rekommendera dig att i första hand ta kontakt direkt med den franchisetagaren.

    I annat fall sköts ju all vår rekrytering via vårt huvudkontor i Stockholm, se länk till kontakterna nedan:
    http://www.fastighetsbyran.se/Ovriga-sidor/Jobb/Kontakta-oss/

    Lycka till!

    SvaraRadera
  10. Jag har gjort nästan samma resa som du, Johanna. Jag började studera ekonomi och efter att jag fått min kandidatexamen så bestämde jag mig för att bli mäklare. Ekonomidelen hade jag ju sen tidigare, så jag kompletterade med fastighetsvärdering, byggnadsteknik, beskattningsrätt, fastighetsrätt och fastighetsförmedling för att uppfylla FMN:s utbildningskrav. Nu sitter jag faktiskt och väntar på att min registreringsansökan skall bli godkänd, men jag vill bara hälsa dig att är du sugen på att bli mäklare, Kör! Under praktiken märkte jag att det är ett arbete med mycket eget ansvar där du bestämmer själv hur du vill lägga upp dagen/veckan etc. och jag tror att det är ett enormt kul jobb även fast det ibland kan bli långa dagar på kontoret.

    SvaraRadera