fredag 12 november 2010

Regn regn regn...

Borås har visst ett rykte om sig att vara en regnig stad... Jag som är uppvuxen utanför Göteborg, tyckte dock när jag flyttade hit (för 15 år sedan) att det kanske inte stämmer så bra..

Idag vet jag inte. Regnet verkar inte ha nån ände!

Men jag vet att det just idag har varit ganska skönt att ha haft en "innedag" (med undantag av en värdering jag just kom ifrån). Idag ordnar jag med all den administration jag inte hunnit med tidigare. Jag har lagt ut nya försäljningar på Hemnet, redigerat 170 bilder, renskrivit två bankvärderingar och diskuterat en tredje med en av mina kollegor.

Bankvärderingarna är ju alltid lite speciella, eftersom fastigheterna inte ska säljas. Värderingen behövs oftast som underlag för nya lån, en bodelning där ena parten ska bo kvar, eller något liknande. Då är det viktigt att man prickar rätt och eftersom huset aldrig når ut på marknaden så får vi ju heller inget facit, utan alla inblandade förlitar sig till att min uppskattning är korrekt.

Här på kontoret har vi som rutin att alltid diskutera våra bankvärderingar med en kollega (eller två). Det kan faktiskt vara skönt att få en bedömning från någon mer. Hur rutinerad man än är, så kan det alltid finnas något man inte tänkt på. Det känns också tryggast för kunden att veta, att vi är fler mäklare som varit inblandade i bedömningen.

Skönt nog har vi oftast samsyn i våra värderingar, vilket innebär att vi nog ändå har ganska bra koll på marknaden här på orten =)

2 kommentarer:

  1. Hej Linda! Om man är bostadsrättsmäklare ungefär hur många objekt(lägenheter) kan man aktivt arbeta med samtidigt? // Mattias

    SvaraRadera
  2. Hej Mattias.

    Det där är ganska individuellt och beror lite på din förmåga att organisera och "hålla många bollar i luften" som det så fint heter. Avgörande är också hur mycket du vill/orkar arbeta. En mäklare jobbar inte 7-16 direkt...

    SvaraRadera