tisdag 30 november 2010

Lappning

Trots att det är ganska många timmar sen jag kom hem så sitter jag fortfarande och huttrar efter dagens 6 timmar långa "lappningsrunda" där jag hälsade på, i runda slängar, 480 postlådor i Lysekil med omnejd!

Även om jag tror att många er norröver kommer att fnysa så ÄR faktiskt minus tio i Lysekil väldigt kyligt. Speciellt om det som idag även blåser lite. Men trots bitande kyla var det väldigt vackert med klarblå himmel, strålande sol, snö på marken och fascinerande "ångande" hav.

Det som vi kallar efterlappning är en typ av marknadsföring.
När vi sålt en fastighet så beställer vi oftast lappar med en bild på huset/tomten och texten Såld plus budskapet "Du får snart en ny granne" och så delar vi ut dem i det närmaste grannskapet. Vi erbjuder också oftast en fri värdering och ibland har vi även andra typer av erbjudanden.

Vi är ju naturligtvis intresserade av att dra nytta av den sk dominoeffekten som lätt kan uppstå när någon i ett område säljer och genom sin försäljning också sätter stenen i rullning hos andra som kanske haft funderingarna tidigare.
Genom att göra oss synliga så vill vi dels visa på att vi genom den senaste försäljningen har koll på marknaden i området och dels naturligtvis komma i kontakt med ytterligare presumtiva säljare oavsett om de funderar på att sälja direkt eller lite längre fram i tiden.

Nu kanske ni funderar på varför jag själv gjorde jobbet när man även kan köpa adresser och låta Posten dela ut dessa sk efterlappningskort. Svaret är enkelt och det är att vi, i en mindre ort som Lysekil är, sällan kommer upp i de kvantiteter som krävs för att Posten ska vilja hjälpa till med detta. (Nu hade jag samlat på mig extremt många just idag men i vanliga fall så rör det sig om färre).
Men förutom att jag fick en rejäl dos med frisk luft och en halvt om halvt förfrusen lilltå så fick jag också på kuppen ännu bättre lokalkännedom och det är ju inget man kan plugga sig till på kontoret så jag väljer och se det som en "win-win"-situation.

Det bör också i sammanhanget nämnas att när man delar ut "reklam" som jag gjorde idag så får man inte lägga några kort i de postlådor som undanber sig reklam. Men om dessa lappar delas ut av Posten är de adresserade just till Dig och då räknas de inte längre in i samma "reklam-kategori".


2 kommentarer:

  1. Ja, brr! När det blåser blir det faktiskt kallt! Vi hade -11 igår o jag läste att det motsvarde -20 när man räknade med vindens kyleffekt.

    Bra jobbat med utdelningen av alla lappar, smart idé!

    Det där med dominoeffekten är så intressant, verkar pågå i vårt bostadsområde just nu.

    Vackra foton!

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Mallan: Tack för din kommentar! Helt klart finns det någon typ av dominopsykologi när det gäller säljande. Kan se det tydligt även på min gata.

    SvaraRadera