onsdag 3 november 2010

Mästerfotografen

Nästan alltid anlitar vi en fotograf för att ta bilder på våra bostäder. Går smidigt, spar tid och blir superbra resultat.

Men vi har ju faktiskt en jättebra kamerautrustning på kontoret. Nu i veckan gav jag mig iväg för att fota en lägenhet. Gott om tid hade jag och fota är ju riktigt kul. Nästan 70 bilder blev det, så några pärlor måste jag ha fått till, tänkte jag.

Imorse när min kollega lagt in bilderna i sin dator (hon har bildredigeringsprogrammet där) ropade hon på mig. Jag gick dit, stolt som en tupp över mina bilder.

"Bella, finns det någon möjlighet att du hinner fota om den här lägenheten?"

Vilken förolämpning. Jag hade visst haft stativet lite snett vilket gjorde att man blev lätt sjösjuk av att titta på dem. Som tur är så är kollegan en fena på att redigera och vips så hade jag spikraka bilder! :-) Nu kan jag med återfunnen stolthet publicera bostaden.

7 kommentarer:

  1. Hej Isabella! Jag pluggar till mäklare och funderar hur mycket tid ni mäklare lägger ner på "lappning" per vecka? "Lappar" ni som jobbar på en stor och etablerad mäklarfirma mer eller mindre än små mäklarfirmor? Kan man som mäklare "leja" bort lappningen till ex en assistent eller någon annan man anlitat?

    SvaraRadera
  2. Hej! Lappning (för er som inte vet) = Direktmarknadsföring om bostäder till salu och som sålts, med erbjudande om tex fri värdering.

    Tyvärr lägger vi inte alls ner så mkt tid på lappning som vi borde. I bästa fall någon förening/villaområde per månad. Vi har helt enkelt så fullt upp att det inte hinns med. Men det är ju när den lugna perioden kommer (för den kommer) som man drar nytta av dessa aktiviteter, så bättring krävs.

    Jag tror inte att det skiljer något mellan stora/små firmor. Alla vill nog mer än vad de hinner med.

    Visst kan man ta hjälp med detta. Vid stora utskick kan man tex leja ett fotbollslag. Själv brukar jag ta hjälp av min sambo, billigt och bra :)

    SvaraRadera
  3. Varför inte använda fotograf till alla era objekt, för att behålla den röda tråden och sen spara massa tid som blir när någon ska retuscha bilderna åt er?

    SvaraRadera
  4. För att ibland spar det inte tid alls. I detta fallet valde vi mellan att vänta en vecka på fotografen eller köra på en gång. Tidssparande och bra blev det! :-) Och Anne-Lie hade inte speciellt mycket att göra så hon fixade bilderna på ett kick.

    SvaraRadera
  5. Om ni behöver vänta en vecka på fotografering så förstår jag, men då skulle jag byta fotograf ;)
    Jobbar som fotograf åt fastighetsbyrån i Karlstad och jag strävar att dom ska kunna få en fotografering inom 48 timmar och helst snabbare ;)
    Kontakta dom så lovar jag att jag ska fixa en snabbare fotograf ;)

    Johan

    SvaraRadera
  6. Nu råkar det vara så att vi har redan världens bästa fotograf men vi tycker hon förtjänar lite ledighet varje år (just denna vecka) och då fick vi lösa situationen på bästa sätt.

    Vi kan inte få någon bättre men jag önskar dig lycka till med ditt jobb åt våra kollegor :)

    SvaraRadera
  7. Det är helt rätt, man ska vara nöjd med sin fotograf annars funkar det inte :D

    SvaraRadera