onsdag 17 november 2010

Fastighetsbyrån och miljön

Hur kan en mäklare påverka miljön?

En fråga som alltid är lika aktuell är ju vår miljö och hur vi som små människor, i det stora, ska försöka leva så miljövänligt som möjligt. Som privatperson känner jag att det är en självklarhet att källsortera mina sopor, kompostera i min trädgård och cykla eller gå istället för att ta bilen (om det är möjligt).

Men vad kan man göra som mäklare? Jo, vi har faktiskt möjlighet att påverka en hel del - i det lilla. Det handlar till exempel om att man tänker sig för innan man skriver ut dokument. Maila istället för att posta. Eller att man planerar visningar och kundbesök i samma område vid samma tillfälle istället för olika, för att inte behöva köra dubbelt. Givetvis så försöker vi köra miljöbil om vi kan..

I det lite större perspektivet känns det bra att faktiskt hela företaget andas miljömedvetenhet. Det blir ju så mycket lättare för oss mäklare att tänka miljö när faktiskt hela företaget gör det. Du visste kanske inte att Fastighetsbyrån är miljöcertifierad enligt ISO 14001 och har varit så sedan 2003/2004? Vi får väl se om fler mäklarbyråer hänger på?

Miljvänlig mäklare.... Hm, låter inte så dumt.... =)

3 kommentarer:

  1. Håller med om att man får göra vad man kan för att påverka. Många bäckar små..

    Kör själv miljöbil och bortsett från att den knappt startar vid kyla när man kör på etanol så är den bra. Fast det är klart, att bilen inte startar är väl det mest miljövänliga som finns, då måste jag ju gå. Kan bli jobbigt med mina ibland 12-milsresor, dock =)

    SvaraRadera
  2. Ni kan ju be era Stockholmskollegor sluta lägga reklamlappar i brevinkastet hos oss med "Ingen reklam tack"-skylt. Då skulle ni säkert spara en massa utskrifter per år, och inte riskera att irritera potentiella kunder.

    SvaraRadera
  3. Hej Mattias! Jag skulle aldrig komma på tanken att göra detta då jag själv har "ingen reklam" och detta är det värsta jag vet. Det ska respekteras. Vi har stränga riktlinjer centralt om detta. Jag hoppas att det inte händer för dig igen!
    Mvh Isabella

    SvaraRadera