lördag 26 september 2009

Tillgänglighet

Det här med tillgänglighet är ett intressant ämne för vår yrkesgrupp. Vi förväntas jobba jämt. Dagtid. Kvällar. Helger. Dessutom ska vi under vår lediga (?) tid vara tillgängliga på mobilen. Visst, vi lever av att kunder vill köpa och sälja bostäder, och då får man anpassa sig efter när kunderna kan. Men gäller inte det egentligen alla former av tjänsteyrken? Ska man då inte kunna kräva samma tillgänglighet av frisörer och bilmekaniker då?

I princip varje helg ringer folk mig som säger: "Hej, jag är på väg till adress X nu, kan du komma och visa mig nu?" Jag försöker så långt det är möjligt tillmötesgå allas önskningar, men vilken supermänniska kan/vill boka av allt man planerat på veckans enda lediga dag och lyckas få ihop det direkt? Som ung i detta yrke är det svårt att dra en gräns. Men samtidigt vet jag att man aldrig kan göra ett bra jobb i längden om man aldrig är ledig.

Nu är det lördagkväll och jag har precis skjutsat mina föräldrar en snabbis. Lämnade jobbmobilen hemma den lilla stunden. 3 missade samtal när jag kom hem och dåliga samvetet kommer direkt.

En gång har det ringt kl 5 en tisdagsmorgon. Jag tänkte att en katastrof hade inträffat. Men nej, bara en man som hade några frågor om en bostad han sett på nätet. Och detta är helt sant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar