torsdag 10 september 2009

Låg ränta....

Det är jättebra att Riksbanken gått ut med att den låga räntan troligtvis fortsätter i ca 1 år till...
Men alla skall veta att bankerna räknar ändå med den 5 åriga fasta räntan +3%.....
Jag har inget problem med att se att man måste göra en riskbedömning men för vems skull sänker riksbanken räntan om den enskilda konsumenten ändå måste räkna med att klara 8% ränta på sitt huslån? Egen insats har också till någon del förändrats. Banken önskar mer i egen insats än tidigare. När var räntan 8% och varför måste man räkna med +3% om den fasta faktiskt är 5% och man binder till den?

Jag säljer hus som aldrig tidigare så jag "gnäller" inte.
Men jag ser delvis mitt jobb som en förlängd och hjälpande hand till mina kunder mot/ med banken och då måste jag ha mod och fråga det kunderna inte frågar. Så jag gör det! Frågar!

Jag har svaret själv! Bankerna tjänar inte en spänn på att låna ut pengar idag så därför kan de lika bra sitta i den bästa säkerheten, att inte låna ut de! Jag förstår tanken från bankens sida men det är väl inte den tanken Riksbanken har när de sänker räntan gång på gång....
Men klart finns det vinnare i Riksbankens politik/ strategi men det är inte förstgångs köparen utan kapital som är vinnarna! Det är en helt annan grupp.

Idag säljare jag tre hus, jippi! Alla har eget kapital och köper jättefina hus! Jag gratulerar de verkligen, superkul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar