onsdag 11 augusti 2010

Onsdag

Imorse mötte jag upp Therese på vägen mot förmiddagens uppdrag, att fota två sommarstugor och skriva underlag för objektsbeskrivningarna. (Therese är mäklarstuderande och vår praktikant). Vi passade på att skylta upp i området, mäta upp hur långt från stugorna det är till badplatsen (viktigt!), mäta en stuga som saknar boarea m.m. Vi träffade inga kunder denna gång utan på båda ställena hade vi nyckel. Skönt med en lugn start på dagen men det tog hela förmiddagen.

Efter lunch hade jag 2 timmar obokat innan vi skulle ut på nästa uppdrag. Tänkte att jag med lätthet skulle hinna det som var planerat, men så blir det ju inte. Bud kommer in, de ska stämmas av med övriga intressenter och säljaren, spekulanter vill boka visning, den tiden ska stämmas av med säljaren. Sånt tar tid. Snälla Astrid på kontoret hade köpt eftermiddagsfikat eftersom hon fyllt år. Där fick vi några minuters andningspaus innan vi åkte till dagens sista uppdrag: Värdera ett fritidshus på en ö.
Jag försöker så gott det går koppla av från jobbet på lediga kvällar. Igår var en sån perfekt kväll, jag var ut på vildsvinsjakt och kan säga att jag inte tänkte en tanke på jobbet, sånt behövs ibland! Några vildsvin syndes inte röken av, dock 3 rådjur som traskade förbi.

Fin utsikt från tornet...

Kanske inte syns så bra, men här kommer ett rådjur ut från skogen.

2 kommentarer:

  1. Hej! Hanna heter jag och jag funderar lite om mäklarpraktiken. Tycker ni det är bäst att man lägger praktiken 10 veckor i sträck, eller att man delar upp den?
    Sen undrar jag även om man får någon sorts praktiklön under perioden?

    Mvh Hanna.

    SvaraRadera
  2. Hej! Många praktiserar paralellt med studierna (tex någon dag i veckan). Det är ju praktik och inget arbete, och det är nog vanligast att man inte får någon ersättning. Men har man tur (vilket jag hade) så får man en liten praktiklön :-) Men då ställde jag upp och hade kvälls/och helgvisningar också, i slutet av min praktik.

    Min rekommendation är dock att man försöker ta hela 10 veckorsperioden i ett sträck. Man får en bättre överblick då och har möjlighet att följa affärerna från början till slut.

    Lycka till!

    Mvh Isabella

    SvaraRadera