lördag 11 maj 2013

Tankenöt

Lördag morgon och jag inleder helgen med en stor kopp starkt svart kaffe och lite juridikfrågor innan jag ska spendera resten av dagen med visningar.

Fick precis ett sms från en köpare som tillträde sitt fritidshus igår och som imorse vid frukostdags upptäckte att all mat i kylen hade blivit förstörd eftersom kylskåpet inte blir kallt. Frågan var naturligtvis om de har rätt att kräva ett nytt kylskåp av säljaren. Kylen är av äldre modell och var vid visningstillfället avstängd.

Så vad tror ni läsare att jag svarade köparna och varför?

8 kommentarer:

  1. Svar
    1. Hej Anonym!
      Du har rätt men kanske kan du motivera varför också?

      Radera
  2. Nej, du kan inte kräva ett nytt kylskåp av förra ägarna.

    Varför? Nu använder jag säkert inte rätt ord, men det är väl, vad jag kallar, s.k lös egendom...

    HAJ

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej HAJ! Även om man kan tycka att kylskåp står "löst" så räknas ett sådant faktiskt som fast egendom och är något som ska lämnas kvar vid en försäljning. Lös egendom tillhör säljaren och ska tas bort innan tillträde. Så svaret "nej" är rätt men inte motiveringen. Får se om någon annan kan förklara varför..:-)

      Radera
  3. Är det pga köparens besiktningsskyldighet innan köpet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja. Nog är det så att en köpares undersökningsplikt är långtgående men i det här fallet så var inte kylen ens igång och även om köparna hade satt igång den på visning så hade de förmodligen inte kunnat stanna så länge så att de upptäckt att den inte blev kall vilket var "felet" den här gången.
      Här handlar det mer om att eftersom kylen uppenbart var av äldre modell och sjöng på sista versen så får man som köpare ha med i beräkningen att den kanske inte fungerar så värst länge till och därför kan man inte kräva en ny av säljarna.

      Radera
  4. Är det ett gammalt kylskåp (som inte ens var igång under visningen) kan köparna inte ha fog att förutsätta att det fungerar/ska fungera så värst länge efter köpet.
    ..Eller?
    Utgår från att säljarna inte kände till problemet innan försäljning.

    SvaraRadera