måndag 6 maj 2013

Serviceminded

I rollen som mäklare så ingår i alla högsta grad att vara serviceminded.

Begreppet är brett och det öppnar ju naturligtvis upp för en mängd tolkningar. Jag tror dock att i alla fall de flesta kan instämma i att vara serviceminded är att vara tillmötesgående, ha ett positivt kundbemötande, vara lyhörd för kundens behov, att hålla kundens bästa för ögonen och att kunna erbjuda ett mervärde.

Att vara serviceminded innefattar alltså att vara genuint intresserad av att hjälpa till och göra sitt bästa i det. För min del betyder det att jag allt som oftast vänder ut och in på mig själv för att kunna erbjuda kunden den där extra visningen kunden efterfrågar eller att jag snabbt tar reda på svaret på den där frågan som kunden har, eller att jag roddar om i mitt schema och jobbar både helger och sena kvällar för att kunna ta kundmötet när kunden önskar och kan och så vidare.

Oftast är det inget jag ens reflekterar över utan det kommer naturligt och jag tror att det är så det måste vara för att det ska fungera i längden.
Egentligen förväntar jag mig inte så mycket i gengäld av kunden men ett tack räcker väldigt långt och gör naturligtvis att jag nästa gång kanske är ännu mer benägen att hjälpa till och till och med överskrida kundens förväntningar.

Så långt frid och fröjd.

Men ibland så stöter man på de där kunderna som genom sin attityd gör det så svårt, för att säga omöjligt, att agera serviceminded.
De som verkar tro att hela världen kretsar bara runt dem och som blir förbannade när man på deras fråga om visning en viss dag och en viss tid svarar att man redan är uppbokad med andra kundmöten eller helt enkelt inte har möjlighet av andra skäl.
Det är då det gäller att bita sig hårt i kinden, räkna till tio och efter avslutat samtal med kunden ha bra kollegor som man får avreagera sig på.

Svårast, i min mening, är dock att skaka av sig denna typ av händelser/kunder och inte tillåta dem att sluka ännu mer energi som man istället ska ta och lägga på de kunder som faktiskt förstår sig på och kan uppskatta en serviceminded mäklare. Lättare sagt än gjort men övning ger färdighet, sägs det....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar