torsdag 2 maj 2013

Bra start!

Jag kan bara konstatera att maj månad har börjat bra!

Extravisningen igår, på min olediga helgdag, visade sig vara lyckosam och medan jag idag satt i bilen på väg till en annan visning så "sydde" jag ihop den affären vilket medförde att den första riktiga arbetsdagen i  maj avslutades med en kontraktsskrivning. Yay!

I just den här affären så kom faktiskt säljare och köpare överens om en något högre köpeskilling i utbyte mot att den planerade visningen ställdes in. Detta medförde att jag efter avslutad kontraktsskrivning fick sätta mig och ringa ett par samtal till de som bokat sig på visningen till helgen för att meddela att objektet som de tänkt titta på redan var sålt. En del blev paffa och irriterade medan andra förstod situationen.

Helt uppenbart finns här ytterligare en mäklarmyt att slå hål på. Bara för att man bokat sig på visning så betyder det inte att man är garanterad att få titta på objektet i fråga eller ens garanterad att få vara med i en budgivning. Återigen är det säljaren som bestämmer och om en spekulant ger ett bra bud med villkor om att visning ska ställas in så kan alltså säljaren välja att acceptera detta och övriga spekulanter får bara "gilla läget".

Så här ser det ut på Hemnet när en objekt av någon anledning plockas bort innan visning.
Förutom detta avslut har jag denna mäklarvardag fått in ytterligare ett uppdrag, bokat in ännu en kontraktsskrivning, snabbstylat ett hem inför en fotografering, visat en bostadsrätt, märkt upp inventarier i ett hus som ska tömmas/städas av en flyttfirma, knåpat ihop en beskrivning på en kommande försäljning, satt upp nya skyltar och fixat tillträdeshandlingar inför nästa vecka.
Vad jag inte gjort? Fortfarande inte städat mitt skrivbord :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar