onsdag 15 maj 2013

Gästinlägg av Sveriges nästa bästa mäklare!


Heter Ramin och är 22 år. Är mäklarpraktikant på Fastighetsbyrån i Solna/Sundbyberg. Jag har snart avslutat mina studier för att äntligen få bli fastighetsmäklare. Något jag drömt om att bli sedan jag var 16 år ung. Min äldre bror är och har alltid varit en förebild för mig. Han har också jobbat med försäljning, vilket hans karriär också är byggd av. Han bad mig lyssna på ett 40 minuter långt ljudspår med Tom Hopkins, en väldigt omtalad säljcoach från USA. I ljudspåret berättade han om hur det egentligen är att arbeta med försäljning. Att ha ett yrke där du inte har ett inkomsttak och du bestämmer vad du vill bli utifrån dina aktiviteter. Att få hjälpa andra människor till att fatta beslut som är bra för dem!

Jag minns hur jag blundande efter ljudspåret (som jag alltid gör när jag tänker för mig själv) och såg mig själv stå i en jättesnygg skräddarsydd grå kostym med en fin klocka, vårdat hår och jag log jättemycket. Jag sprang in till min bror och sa att jag ska bli fastighetsmäklare och han svarade ”DU SKA BLI FASTIGHETSMÄKLARE!!!”. Vi kramade om varandra som att jag redan blivit en mäklare, haha …det minns jag väl.
Ramin - Sveriges bästa mäklare?
Så nu är jag här och har blivit välsignad med en riktigt bra chef och Sveriges största mäklarkedja som har den kompetensen jag är intresserad av. Den bästa. Måste dock erkänna att jag inte är den bästa i skolbänken vilket har gjort att jag dröjt kvar som praktikant lite längre än vad som var planerat. Men, jag har lärt mig att man ska fokusera på det positiva och jag har fått förbereda mig mer än någon annan praktikant! Ska bli riktigt kul att få gå ut och köra själv snart. Jag vet att det är andra praktikanter, inte bara jag, som står framför badrumsspegeln och kör rollspel med sig själva. Låtsas att man är på intag eller så, övar olika argument. Haha jag vågar iaf erkänna det!

Som ny mäklare tror jag att det är viktigt att ha fokus på rätt saker! Att vara förberedd mentalt! Mitt första år på Fastighetsbyrån ska gå ut på att ha en väldigt stor aktivitet och den största personliga utmaningen för mig är att kunna inarbeta en struktur över aktiviteterna jag har.  Jag kommer ringa väldigt mycket. Telefonen är ett underskattat verktyg vi har idag för att skapa kundbesök har jag fått lära mig.

Det jag ser mest fram emot är att utvecklas, bli bättre! Kunna bli så trygg i mig själv som fastighetsmäklare så att jag kan hjälpa kollegor att gå över de hinder jag fått gå över (det gäller dock att gå över dem först). Men att få komma ut och växa, det är vad jag ser fram emot.


Idag sitter jag på kontoret och ringer för att boka in kundbesök på kalla bostadsrättshavare (kalla som inte köpt eller sålt via oss tidigare). Jag lär mig som sagt hur viktig telefonen i vårt jobb och även hur man kan bli bättre bakom telefon. Vad som funkar och inte funkar, hur man på bästa sätt kan lyfta fram nyttan. Förutom att ringa så ger jag mäklarna på kontoret en daglig dos huvudvärk med mina 1000 frågor om hur, var och när intaget var i detalj! Jag är så jäkla nyfiken … haha!

Mitt mål är att bli Sveriges bästa mäklare. Många kallar det kaxigt eller icke ödmjukt, men jag måste tillägga något som är underförstått för mig. Jag kommer aldrig att kunna bli någonting utan mina kollegor på Fastighetsbyrån. Mitt mål är att lära mig av alla duktiga mäklare på Fastighetsbyrån och att hela tiden växa. Att lära mig struktur så pass bra att det blir mitt sjätte sinne så att jag en dag kan mäkla samtidigt som jag driver ett kontor. Det är vad jag vill bli, en ledare på Fastighetsbyrån! Jag tror på mig själv, annars hade jag inte varit här.
Viktigaste förutsättningarna att ha när man ska bli något stort tror jag är att du måste vara nyfiken och vilja lära dig nya saker. Du måste även vilja uppnå de mål du satt för dig själv även om det kan kännas lite roligare att ta en fika för stunden än att ringa kalla kunder t ex. Du måste ha kollegor med rätt kompetens och inställning som kan lyfta dig snarare än att sänka dig. Dessa tre förutsättningar har jag idag!

 //Ramin

17 kommentarer:

  1. Så roligt att du gästspelar hos oss här på Mäklarvardag, Ramin! Intressant läsning.
    Jag önskar dig lycka till och hoppas att du återkommer med ytterligare ett inlägg längre fram så vi får höra hur det går för dig! Med vänlig hälsning Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för att ni ville att jag skulle skriva här, jätte kul! :)

      Absolut, ha det bäst Åsa!

      Radera
  2. Mathias Wahlgren15 maj 2013 kl. 14:50

    Väldigt intressant läsning, du har ju verkligen alla förutsättningar som behövs för att bli en utmärkt mäklare (social, motiverad, hungrig och en målsättning som är helt korrekt). Riktigt kul att se att det går bra för dig!

    SvaraRadera
  3. Bra skrivet grabben! Du kommer gå långt!

    SvaraRadera
  4. Bra skrivet! Väldigt intressant. Tror på dig! Lycka till

    MVH

    Lennart D

    SvaraRadera
  5. Gabriel Haddad15 maj 2013 kl. 15:32

    Haha grymt skrivet, du är med all säkerhet Sveriges bästa praktikant!

    SvaraRadera
  6. Otroligt bra skrivet, väldigt motiverande! Du har alla verktyg för att lyckas, det vore en gigantisk stor ära att ha dig som mäklare när jag i framtiden köper eget. Jag kommer vänta på Sveriges bästa mäklare, Ramin!

    M.v.h.

    Haydar K

    SvaraRadera
  7. Bra skrivet tycker jag.

    Du verkar ha koll på läget och är ärlig, det gillas!

    SvaraRadera
  8. Mycket bra skrivet!

    SvaraRadera
  9. Snyggt Ramin! /Ramsin, 22 år, Jönköping!

    SvaraRadera
  10. Haha fan vad grymt inlägg :D

    /Johan, Luleå!

    SvaraRadera
  11. Oerhört bra skrivet Ramin. Önskar dig all lycka och framgång, och hoppas snart på att få se dig i den gråa kostymen du skriver om. Heja dig!

    SvaraRadera
  12. Kul att läsa Ramin och kul att du gästbloggar! Vore kul om du skrev mer längre fram :)

    Hälsningar
    Henrik

    SvaraRadera
  13. Milton Kristoffersson15 maj 2013 kl. 20:04

    Väldigt inspirerande och pedagogiskt. Det finns en viss charm i din hunger för att lyckas, något som lätt kan förknippas med arrogans - inte i ditt fall. Att du även lyfter fram dina arbetskamrater är väldigt fint och det verkar inte bara prägla din personlighet utan även din framtida framgång inom yrket. Jag tror på dig, och jag älskar det du har skrivit!

    SvaraRadera
  14. Ska bli spännande att följa dig på topplistorna Ramin! /Linda HK

    SvaraRadera
  15. Helt rätt inställning Ramin men du får nog se upp för här är nämligen en till som också skall bli bäst! :-) Dock kommer vi med största sannolikhet att jobba på skilda marknader då jag själv är från västkusten. Påbörjar min påbyggnadsutbildning till fastighetsmäklare i höst och är klar nästa sommar. Kul att du trivs och hittat bra förebilder inom yrket så att du kan utvecklas. Lycka till!
    Mvh Thomas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, bring it!
      Grymt! Släng iväg ett mail när du är klar så kan vi sätta några mål :)

      Radera