måndag 1 april 2013

Förberedelse

Ny månad och nya tag som alltid den första dagen i en ny månad i mäklarbranschen. Man hinner knappt glädja sig åt att man haft en bra månad innan man åter står på noll och jakten på nya mål börjar igen.

Jag har i alla fall börjat månaden på allra bästa sätt med ytterligare ett påskrivet uppdragsavtal och snart stundar ytterligare ett kundmöte som jag som bäst håller på att förbereda mig för.

I telefonsamtal eller mailkonversation med kunden, vilket ofta är den första kontakt man har, så finns det viktig information att inhämta. Då menar jag inte hårdfakta som vilken fastighet det handlar om, hur man hittar dit etc. utan annan mer subtil information som i bästa fall ger mig indikationer på vilken typ av person som säljaren är och hur jag på bästa sätt kan förbereda mig inför vårt möte.

Idag ska jag träffa, vad vi brukar kalla, en blå person. Det har absolut inget att göra med någon partitillhörighet utan att detta är en väldigt korrekt person som gillar ordning och reda. En person som gillar fakta och statistik. En sådan som premierar att man förberett sig noga, läst på detaljer och kommer i utsatt tid.
Så givetvis har jag med mig agenda för dagens möte, topplistan från mäklarstatistik, underlag på tidigare försäljningar i området, hur ett prospekt ser ut och vad en besiktning i detalj innebär etc. Sent ska jag inte heller komma så därför är det hög tid att sätta sig i bilen och köra nu.

Vi hörs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar