torsdag 25 april 2013

Flitens lampa

Timmen är sen och på kontoret på Rosviksgatan i Lysekil lyser flitens lampa. Det är först nu när telefonen tystnat för dagen och lugnet lagt sig som jag har möjlighet att ta tag i allt jag hade på min att-göra-lista idag eller i alla fall lyckas bocka av några punkter.

Just för tillfället äter jag resterna av morgonens premiärgodispåse och kliar mig i huvudet när jag försöker göra en ny eller rättare sagt uppdatera min handlingsplan. En uppgift som chefen förväntar sig att jag har klar imorgon. Rent ut sagt, skitsvårt - men ack så nyttigt!

Jag har identifierat tre fokusområden som jag ska jobba med och sen satt upp ett mål för vardera område. Mina fokusområden för kommande period är intag, NKI (nöjd kund index) samt struktur. De två första områdena går ju utmärkt sätta sk SMARTa (specificera, mäta, acceptera, realistiska, tidsbestämt) mål för medan det tredje nog får anses lite mer "flummigt och inte lika lätt att mäta. Jag anser det dock så viktigt att det måste vara med i min plan.

Fokusområdet "struktur" kommer att handla om att jag inte kan eller ens bör lägga fler arbetstimmar än vad jag gör just nu (15 timmar and counting bara idag). Inte heller tror jag att jag kan jobba så mycket mer intensivt. Utan för mig gäller det att hitta mitt optimala arbetssätt för att öka min verkningsgrad. Det vill säga jag måste bli bättre på att göra rätt sak på rätt sätt, jobba klart istället för att lägga på hög och klustra ihop liknande uppgifter för att bli mer effektiv.

Vi får se vad chefen säger om målen vid morgondagens avstämning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar