torsdag 3 januari 2013

Vilka ord säljer din bostad?

Igår kväll innan sängdags surfade jag som hastigast in på Aftonbladet och fastnade för en artikel med en sammanställning över de mest populära sökorden som besökare på Hemnet använt mellan januari och oktober i fjol.
  • Balkong 356 956 ggr
  • Sjötomt 77 485 ggr
  • Sjö 31 060 ggr
  • Pool 21 505 ggr
  • Uteplats 21 315 ggr
  • Sjöutsikt 21 163 ggr
  • Garage 20 421 ggr
  • Vindsvåning 18 725 ggr
  • Kakelugn 18 196 ggr
  • Hav 18 055 ggr
För oss som dagligen jobbar med människor som letar nytt boende så bekräftar väl listan lite av det vi själva upplever. Minus sökordet "pool" kanske som jag faktiskt inte stött på som ett uttalat önskemål än, snarare tvärtom, att man upplever pool som ngt negativt. Men å andra sidan så kanske ett dopp i havet vinner över ett dopp i poolen så här vid kusten.

Intressant är dock, som det också påpekas i artiklen, att det är oerhört viktigt som mäklare att tänka efter och lägga viss vikt vid vilka ordval man gör.
Vi har ju vid ett flertal tillfällen bloggat om just mäklarklyschor och även om några av dessa helt klart kan ge vika för mer nyanserade ordval så gäller det samtidigt att använda sig av de ord som folk sen faktiskt kommer söka efter. Som exempel kan nämnas att det enligt Hemnet är 80 procent fler sökningar på ordet renoveringsbehov än på ordet renoveringsobjekt och fem gånger så många sökningar på ordet sjönära som på sjöläge.

Vilka sökord är dina mest populära?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar