måndag 7 januari 2013

Från mäklarassistent till franchisetagare – del 1

Gästinlägg från Anna Brunnsby, Fastighetsmäklare och Franchisetagare på Fastighetsbyrån i Munkedal.

För snart 7 år sedan, våren 2006, fick jag jobbet som mäklarassistent på Fastighetsbyrån i Munkedal. Det var då ett nystartat kontor där en fastighetsmäklare och en mäklarassistent skulle jobba. Ett litet kontor med stor potential. Jobbet som mäklarassistent var roligt och varierande och fick mig att inse att denna bransch passar mig väldigt bra. Att från början ha jobbat som mäklarassistent rekommenderar jag starkt, då man får lära sig grunderna inom mäklaryrket. Allt från hur arbetet på kontoret är upplagt till att vara med mäklaren ute på ”fältet”.

Under tiden som jag jobbade så påbörjade jag mina studier till fastighetsmäklare på Högskolan Väst i Trollhättan. Jag jobbade ungefär halvtid samtidigt som jag studerade. Under utbildningen hade jag stor hjälp av mitt arbete inom Fastighetsbyrån, att jag kunde relatera till verkliga affärer och försäljningar hjälpte mig mycket. Det underlättade även övergången mellan skolbänken och arbetslivet som med endast tio veckors praktik kan kännas svår. Det är inte så lång tid att vänja sig innan man kastas in i jobbet som mäklare. Självklart var jag nervös i början men samtidigt så kändes det som jag redan hade god kunskap om vad yrket innebar i och med att jag hade jobbat inom företaget i ca 4 år när jag fick min registrering.

Den 5 mars 2010 fick jag min registrering! Att öppna och läsa beskedet var underbart! Jag påbörjade direkt jobbet som fastighetsmäklare på kontoret i Munkedal. Min mäklarkollega som jag tidigare jobbat tillsammans med där, började på ett annat kontor inom vårt franchiseområde, så det blev naturligt för mig att ta över i Munkedal efter honom. En stor fördel här var att jag redan hade god kunskap om marknaden samt bra kontakt med kunder som jag träffat genom åren.
Bortsett att ha provat att jobba på ett annat kontor inom Fastighetsbyrån i ca 7 månader, har jag nu varit på kontoret i Munkedal i drygt 6 år och jag trivs mycket bra med mitt arbete. Att få hjälpa människor i deras största affär i livet är riktigt kul och inspirerande!
Mitt nästa steg inom Fastighetsbyrån blir att driva mitt eget kontor. Jag har redan nya utmaningar i sikte!

Anna Brunnsby


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar