måndag 31 januari 2011

Min bil och jag

Behöver man bil? Ja, jag tycker det, i alla fall om man jobbar som mäklare. Dels måste vi kunna ta oss ut på plats för visningar givetvis, men vi har också ofta väldigt många prylar att ta med oss t.ex. visningsskyltar, tossor, väskan, till-saluskyltar, hammare att banka ned de sistnämnda med osv...

Men vad ska man ha för bil då? Svaren här i Borås är lika många som medarbetarna på mitt kontor, dvs vi har alla olika preferenser och prioriteringar i våra bilval.

För mig är det viktigt att den är trafiksäker och dessutom tycker jag att en bil ska vara rolig att köra. Vi sitter ju trots allt i bilen några mil varje månad... Förra året blev det strax över 830 mil, ett genomsnitt på nästan 70 mil per månad...

För egen del tänkte jag både jobb och privat i mitt bilval. Jag ville dels ha en bil med ett bagage stort nog till alla skyltar m.m. Dels ville jag ha en bil med hygglig plats i baksätet. Sist men inte minst måste den vara bensinsnål OCH gå att fickparkera så smidigt som möjligt.... Allt detta har jag hittat i min nuvarande bil. Det är familjens andrabil, så den behöver inte åka på långresor till fjällen eller så, vilket annars kan behövas ta med i beräkningen.

Miljön då? Jo, jag jobbar ju på ett miljöcertifierat företag, så visst är miljön en aspekt. Därmed inte sagt att man inte kan köra bensinbil, för man kan vara miljövänlig på fler sätt. Jag tillämpar gärna "eco-driving" och planerar mina resvägar. I agendan planerar jag (så ofta det går) in flera kundbesök i samma område en eftermiddag, så spar jag ju en hel resa tur och retur...

"Hjulen på bilen de går runt och runt......"

1 kommentar:

  1. Hej! Tänkte höra om Dolda fel (10år) även gäller då man köper/säljer en bostadsrätt?

    SvaraRadera