onsdag 26 januari 2011

Fel i badrum

Såg på nyheterna igår om Anticimex rapport om badrum (se klippet här). I vart fjärde svenskt badrum finns risk för fuktskador, och det känns faktiskt inte ett dugg förvånande med tanke på alla de besiktningsprotokoll man läser.

Helt klart vanligast är problemen med golvbrunnarna som nämns i klippet, vilket syns i de flesta protokollen. Finns inte en konstaterad skada brukar det nämnas om risker för framtida skador (nog så viktigt).

Vad gäller då vid en överlåtelse?

Säljarens uppgift: Upplysa köparen om kända brister (vanligen i en frågelista). Ansvar för dolda fel i 10 år efter försäljningen (Dolt fel = Fel som köparen inte ska behöva räkna med, med tanke på badrummets ålder och skick. Exempelvis när säljaren renoverat/byggt om men inte följt gällande byggnormer).

Köparens uppgift: Att före köpet undersöka badrummet mycket noga. Har man inte kunskapen själv måste man ta hjälp.

Min uppgift: Att se till att säljaren lämnar de uppgifter som kan vara betydelsefulla för köparen, att förklara innebörden av dolda fel-ansvaret för säljaren, att se till att köparen förstår innebörden av sin långtgående undersökningsplikt.

2 kommentarer:

  1. Borde man inte också upplysa säljaren om att man som säljare inte har någon upplysningsplikt.

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym!

    För att vara juridisk:

    Med tex en frågelista verkar handläggande fastighetsmäklare för att säljaren, i enlighet med Fastighetsmäklarlag SFS 1995:400, 16§, före överlåtelsen lämnar de uppgifter om fastigheten som kan vara av betydelse för köparen.

    För att vara förnuftig:

    Det är väl självklart att jag verkar för att kända brister kommer fram i god tid före köpet, för allas skull? Enligt min mening har man allt att vinna på att spela med öppna kort från början för att slippa diskussioner i efterhand.

    För alla mina köpares, säljares och min egen skull är frågelistan ett utmärkt sätt att undvika problem.

    SvaraRadera