söndag 9 januari 2011

Att köpa bostadsrätt

Ett önskemål kom om att beskriva hur ett bostadsrättsköp går till, från början till slut. Det finns förmodligen lika många versioner av detta som det finns bostadsrättsaffärer, men jag tänkte utgå från mitt eget köp, mitt livs största affär!

När jag började leta anmälde jag intresse till mäklarbyråerna ( tips! ). Då får man tips när de får in passande lägenheter. Jag tittade på en lägenhet som inte kändes helt hundra. Men efter det var jag lite mer på det klara med vad jag verkligen sökte.

När så en lägenhet i rätt storlek dök upp så missade jag allmänna visningen, men fick en privat bokad visning. Då hade jag med mig många smakråd som kom med värdefulla tankar ( tips! ). Det krävdes en hel del renovering, men jag älskade planlösningen, den stora balkongen mot parken och det centrala läget. Jag älskar inredning och det är roligt att sätta sin egen prägel. Viktigt var också att föreningen redan hade gjort den omfattande stamrenoveringen och att ekonomin såg bra ut.

Viktig faktor när jag letade lägenhet. Det blir ett extra rum på sommaren.

Sedan när jag visste att jag ville gå vidare träffade jag banken för att ordna med lånelöfte. Jag la första budet nästan direkt för att visa intresse och seriositet. Det blev budgivning mellan mig och en annan och jag var alltid snabb att höja. När det sedan närmade sig min "gräns" gjorde jag ett sista ryck och gjorde en rejäl höjning, och det gick hem! Jag minns att jag ivrigt ringde mäklaren och frågade när den andra budgivaren skulle svara. Även om jag håller på med detta dagligen var det en mycket spännande och overklig process, när jag stod där på andra sidan.

Efter kontraktsskrivningen lämnades medlemsskapsansökan in och jag betalade handpenningen. Ett par veckor efter var det dags för tillträdet och inför det gjorde jag upp med banken hur jag ville ha lånebilden. Sedan undertecknades de sista handlingarna och nycklarna var mina. Lyckan var total och är det fortfarande!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar