tisdag 8 mars 2011

Semlor eller kvinnor??

Idag är det den riktiga semledagen, så ni som tjuvstartade med semle-ätandet i dagarna efter jul har, i mina ögon, begått ett smärre helgerån... Givetvis står en semla på dagens meny, men jag vet ännu inte riktigt när jag ska hinna äta den... det blir nog till att köpa med ett par på väg hem och immundiga till kvällsmat.. =)

Dagens begivenhet sammanfaller dessutom med en annan, som egentligen förtjänar allt strålkastarljus - och inte bara i en dag om året. Det är nämligen idag också den internationella kvinnodagen.

Detta inlägg är inte upptakten till någon politisk debatt, men jag vill bara lyfta fram lite könsskillnader/oskillnader inom mäklaryrket.

För mäklaryrket är idag tämligen könsneutralt. Lönen baseras (oftast) uteslutande på din prestation. Idag har heller inte de flesta kunder några synpunkter på om det är en manlig eller kvinnlig mäklare som kommer på besök, utan fokuserar på kompetensen.

Förr om åren var nästan alla mäklare män. Detta har ändrats med tiden. Fler kvinnor än män söker sig till mäklarutbildningarna idag och i och med att det "gamla gardet" mest manliga mäklare går i pension ersätts de minst lika ofta av kvinnliga mäklare.

Enligt statistik från Fastighetsmäklarnämnden i Augusti 2010 är manliga mäklare fortfarande i liten majoritet - 60% mot 40% kvinnor - utifrån den totala mäklarkåren. Delar vi upp oss efter ålder, så ser vi att bland mäklare upp till 40 år är 52% kvinnor och bland mäklare över 56 år, endast 24%, vilket också speglar könsuppdelningen av mäklarkåren förr mot nu....

Jag tror att det är en styrka för mäklaryrket att ha en jämn fördelning män och kvinnor, så det gläder mig att utvecklingen sett ut så här. En jämn fördelning är bra för branschen helt enkelt!

4 kommentarer:

  1. Hej igen!!

    Jag undrar lite om vad ni anser om könskvotering inom mäklarbranschen!? Är det här vanligt förekommande?

    I skolan (Gävle Högskola) har vi skrivit lite uppsatser om "Optimal arbetsgivaren" & "Optimala fastighetsmäklare". Då kom det fram att en byrå i Stockholm ALDRIG anställt en manlig mäklare på 40 år. Detta tycker jag är väldigt konstigt. Diskriminerande rent ut av kanske?

    http://uzzikuzzi.blogspot.com/2011/03/konskvotering-ar-fel-oavsett-vilket-kon.html

    SvaraRadera
  2. Hej Ulrika.

    Jag upplever inte alls att fastighetsmäklarbranchen könskvoterar på något sätt. Snarare upplever jag mäklaryrket idag som ett ganska "könlöst" yrke, dvs du kan lyckas lika bra oberoende av om du är man eller kvinna. Det handlar mest om hur du är som person...

    Däremot kan ju arbetsgivaren söka efter en viss struktur på personalen. Tror dock att det 100% kvinnliga (eller i förekommande fall manliga) mäklarkontoret är i kraftig minoritet.

    De flesta arbetsgivare ser nog fördelarna med att upprätthålla en viss balans och att det bör förekomma ganska lika delar manligt och kvinnligt på en arbetsplats. Min absoluta övertygelse är att detta gäller samtliga arbetsplatser i Sverige
    - oavsett bransch!

    SvaraRadera
  3. Tack :) Precis vad jag själv också tycker !! Måste vara en klar fördel att på en arbetsplats ha båda manliga och kvinnliga anställda.. Vissa klienter vill ha en viss typ av mäklare och på så sätt är det enklare att kunna nå upp till önskemålen :)

    SvaraRadera
  4. Precis! Plus att jag ofta upplever att arbetsplatsen kan bli lite präglad åt ena eller andra hållet, om obalansen är för stor. Det kan lätt bli lite vääl "grabbigt" - eller "tjejigt" för den delen..

    Mvh Linda

    SvaraRadera