tisdag 22 mars 2011

Besiktning

Som säljare känner man sig ofta ganska utlämnad när det är dags för husbesiktning.. I de allra flesta fall är det köparen som anlitat besiktningsmannen och det är också köparen som besiktningsmannen ägnar den mesta uppmärksamheten vid besiktningstillfället.

Kanske helt rätt, eftersom det är för köparen de - på ett pedagogiskt sätt - ska förklara vad de fel och brister man hittar innebär - egentligen...

Vad många besiktningsmän missar är att varje notering de gör och varje fel de påpekar, ofta av säljaren uppfattas som kritik, alltså nästan som ett angrepp på den egna personen.... Man ÄR sitt hus och kommer någon och hittar fel på MITT hus är det som om de hittar fel på MIG...

Fast egentligen är ju vissa "fel" bara en produkt av husets ålder. Självklart håller ett gammalt tak inte samma standard som ett nytt! Har man inte målat om fönsterfodren, så flagar färgen...

Utmaningen i detta är att få säljaren förberedd på hur besiktningsmännen jobbar. Där har jag som mäklare ett ansvar. Besiktningen är jobbig för dem ändå...

3 kommentarer:

  1. Hej! Jag måste bara tala om att jag tycker det är riktigt intressant att följa er blogg! Jag ska själv börja läsa till mäklare till hösten, och det är verkligen intressant att läsa om och få en inblick av era åsikter och hur ni jobbar. Från att ha varit tveksam till mina studier har jag äntligen bestämt mig för att det är detta jag vill. Tack!

    SvaraRadera
  2. Hej Johanna! Vad roligt att du gillar bloggen!
    Är det något speciellt du vill att vi skriver om, tveka inte att hojta till.
    Lycka till med dina studier!
    Mvh Isabella

    SvaraRadera
  3. Missa inte "att jobba på Fastighetsbyrån på Facebook". Där kommer vi lägga ut mycket som jag tror kommer vara intressant för dig Johanna!

    SvaraRadera