onsdag 9 mars 2011

Renovera kök, lönar det sig?

När vi besöker kunder inför försäljning får vi ofta råda inför kommande renoveringsprojekt, lönar det sig eller ej?

Det är såklart jättesvårt att svara på. Mitt första råd är att man ska renovera för sin egen skull och inte för att sälja. Det egna behovet ska styra. Är en försäljning planerad inom de kommande åren måste man ju ändå ha med det i beräkningen, så vad ska man satsa på?

1. Går det att fräscha upp köket med enkla medel? Kanske kan omlackade luckor, nya handtag eller nytt kakel ändra hela intrycket?

2. Ljust och neutralt är bäst. Alla kanske inte väljer ett vitt kök, men det är få som direkt stör sig på det heller. Vitt passar de flesta!


Ett vitt kök som går hem hos de flesta. Bild: ikea.com

Anledningen till att jag har detta med kök på min näthinna är för att jag lever mitt i ett köksrenoveringskaos själv. Lever jag som jag lär då? Nja, som yrkesskadad mäklare är det klart att jag tänker på vad som kan passa fler än oss, då vi inte tänkte bo här hela livet. Men samtidigt ska ju egna behoven styra som sagt, så här är rubbet utrivet. Lika bra att köra allt på en gång så innan vi kan leva som normalt folk igen ska golv slipas, skåp monteras och kakel sättas.
Jag har i alla fall fått igenom ett rakt igenom vitt kök, till min sambos stora förtret.

4 kommentarer:

  1. Hej! Tänkte höra vilka regler som gäller om man ska renovera ett badrum i en lägenhet, t ex byta kakel och klinker. Måste man ha någon sorts licens eller får vem som helst göra det?

    SvaraRadera
  2. Hej anonym.

    Ja, man måste ha behörighet för våtrumsrenovering. På Byggkeramikrådets hemsida finns all information du behöver om denna behörighet samt även Byggkeramikrådets branschregler för våtrum (BBV). Läs mer på www.bkr.se

    SvaraRadera
  3. Hej! Grundregeln är att det ska vara fackmannamässigt utfört, dvs enligt gällande branschregler. Gör man helt enligt regelboken kan man alltså göra det själv. Tänk på att anlita en elektriker för det elektriska (får man inte göra själv).

    Läs mer om Byggkeramikrådets regler på:
    http://www.bkr.se/Branschregler.aspx

    Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Här kommer ett förtydligande till mitt inlägg, såg att vi talade emot varandra lite:

    Citerar från Branschreglerna:

    "Gör-det-självarbeten:
    För privatpersoner som avser att göra arbeten med kakel och klinker i egen fastighet gäller
    normalt att försäkringsbolagen accepterar sådana arbeten, under förutsättning att det utförs med utgångspunkt från gällande branschregler och enligt tätskiktstillverkarens godkända
    monteringsanvisning. Byggkeramikrådet avråder dock från gör-det-självarbeten i våtrum, om
    man inte har mycket god kunskap och vana inom området".

    Man får alltså, om man verkligen har kunskapen.

    SvaraRadera