onsdag 23 mars 2011

Mål!

Som ungdomstränare i fotboll är det givet. Jag gillar mål (i alla fall när de sitter i motståndarens...)! Ser man till det stora hela, så finns det dock andra mål att se fram emot.

Oavsett anledning till motivationen, så tycker jag att man ska sätta upp mål - gärna konkreta. Jag upplever det till exempel som lättare att ta mig iväg på joggingtur om jag har något att sträva efter. Inte bara springa för att "må bättre" eller "gå ner lite i vikt". Jag kan träna för att t.ex. orka springa 8 km på raken, eller 1 mil på under 1 timme.

Mäklaryrket är detsamma. Det är viktigt att sätta upp mål och även delmål. Målet kan vara att förmedla x antal affärer per år, eller att alltid ha knutit till mig en kund efter ett besök genom uppdragsavtal, steget-förepaket, eller kanske att få lägga in dem i vårt spekulantregister... Lägg också upp en handlingsplan. "Hur gör jag för att nå mina mål??"

Vad jag vill säga med detta är hur viktigt det är att konkretisera. Det måste gå att "ta på". Har man lite "flummiga" målsättningar är det mycket svårare att se dem och mycket mindre chans att faktiskt också nå dem.

En tanke som kan tillämpas till det mesta......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar