fredag 4 mars 2011

Besiktiga ditt liv också

Häromdagen kom en kund in och ville ha hjälp att överlåta en fastighet inom släkten. Efter samtal om arvsfrågor och gåvobrev mm visade det sig att kunden egentligen hade mest glädje av att träffa vår jurist.

Vi erbjöd kunden en gratis Livsbesiktning från Juristbyrån. Tänk vad duktiga vi är på att besiktiga våra bilar och hus men hur ofta ser vi över vilka handlingar vi borde skriva?

Många sambos är oskyddade utan rätt handlingar, om det värsta skulle hända. Än värre är nästan de fall där man tror att man har skrivit rätt handlingar. Men utan hjälp av ett proffs är det inte lätt att veta vilka handlingar man behöver och hur de ska vara utformade.

Vi kan tex stöta på obevittnade testamenten, bodelningshandlingar där den ena tar över "huset" (utan att specificera vilken fastighet det gäller..) eller bodelningshandlingar där man överlåter sin halva av huset men glömmer att överlåta sin giftorätt i den andra halvan. Ja, ni hör vilken snårskog detta är.

Fyll i formuläret via länken och gör en Livsbesiktning istället.

2 kommentarer:

  1. Ehh? Ni skickar kunden vidare till jurister istället för att hjälpa kunden direkt med den problemet. Jag trodde fastighetsmäklare kunde juridik, ack så fel man kan ha. Skärpning nu. Första gången jag läser denna blogg och de första jag ser är dynga. Hur svårt är det egentligen?

    SvaraRadera
  2. Naturligtvis skickar jag kunden till ett proffs på familjejuridik, för kundens skull!

    Givetvis ingår juridik som en viktig del i utbildningen och det är något jag arbetar med varje dag. Men jag är inte lika duktig på juridik som vår jurist och då vore det riktigt dumt av mig att inte låta kunden få det bästa.

    Vi mäklare måste kunna "lite av allt" men vi är (oftast) inte byggnadsingenjörer, jurister och redovisningsekonomer på samma gång.

    Men, jag hoppas att mina kunskaper inom mitt yrke visar sig ändå genom bloggen och att du hittar något som överträffar ditt första intryck!

    Ha en bra dag! Mvh Isabella

    SvaraRadera