onsdag 2 februari 2011

Sjukanmälan?

Då var man tillbaka på jobbet igen efter tre dagars magsjukekoma.

Att bli hastigt sjuk som mäklare innebär inte att man kan ringa och "sjukanmäla" sig och så pausas försäljningsprocesserna till man är tillbaka. Nej det innebär en otrolig flexibilitet för ens kollegor (tur att jag har världens bästa) som får ställa upp och ta över allt.

Vissa kundbesök går att boka om men tex en allmänna visningar, kontraktskrivning, tillträde på banken, budgivningar etc måste ske som planerat.

En sån här gång är jag oerhört tacksam att jobba på ett litet kontor där vi alla automatiskt blir väldigt insatta i varandras arbetsuppgifter.

Nu är jag i alla fall tillbaka med full kraft och är snart ikapp ordentligt.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag har några korta frågor som jag gärna skulle vilja ha svar på!

    - När börjar den nya mäklarlagen gälla?

    - Har man som mäklare någon chef som bestämmer när man ska börja på morgonen och också avsluta sin arbetsdag?

    - Händer det ofta att det stjäls prylar då det är visning, hur hanterar i så fall mäklaren det?

    - Som ny mäklare är det då "lättare" att börja jobba på ett litet eller ett stort kontor?

    - Om man väljer Fastighetsbyrån som mäklare kan man då se sin bostadsannons på något annat ställe än Hemnet och på er hemsida?

    - Vad skulle hypotetiskt hända med en mäklare om det visar sig att han/hon har en förfalskad registrering och förmedlar bostäder?

    Hoppas du kan hjälpa att räta ut några av mina frågetecken:)

    Tack o hej!

    SvaraRadera
  2. Den nya lagen väntas träda i kraft 1 juli 2011

    Jag har en chef som jag tillsammans sätter min budget med. Sen är det upp till mig att jobba så mycket som behövs för att nå dit. Jag har ett gemensamt ansvar tillsammans med mina kollegor att hålla kontoret öppet, så vissa tider i veckan är min kontorstid. Utöver kontorstiden jobbar jag mycket kvällar och helger, helt enkelt för att mina kunder kan då.

    Det har tack och lov aldrig hänt mig eller mina kollegor att någon stöld inträffat. Vi får då såklart bistå en brottsutredning och sedan har vi enligt lag en ansvarsförsäkring.

    Det beror på vad du menar med litet och stort. Jag anser att jag jobbar på ett litet kontor (2-3 mäklarkollegor), och tyckte det var kanon när jag var ny. Men det finns många som jobbar ensamma. Det är nog tufft som ny! Jag kan tyvärr inte uttala mig om hur det är att arbeta på ett stort kontor.

    Givetvis annonseras bostäderna i en mängd olika dagstidningar över hela landet, alla Swedbanks skyltfönster, kontorens skyltfönster, bildslingor i TV-apparater på tex Ica-affärer. Vissa kontor samarbetar med lokala hemsidor, till exempel Uppsalakontoret med unt.se (Upsala Nya Tidning), Facebook m.m. Ja tänk vad man kan med den nya tekniken!

    Vid förfalskad registrering döms man till böter eller fängelse i högst 6 mån.


    Hoppas du fick svar på dina frågor!

    SvaraRadera