tisdag 15 februari 2011

Ovanliga frågor

Något av det viktigaste på en visning och som är det mest efterfrågade av spekulanterna är en kunnig och påläst mäklare. Självklart, vi finns på plats för att svara på frågor! Jag brukar inför visningar "plugga in" hela beskrivningen i huvudet.

9 frågor av 10 är på fakta som finns i beskrivningen så som pannans ålder, tomtens storlek, garagets storlek, vattnets kvalitet, avloppets ålder och skick t.ex, och det är skönt att snabbt kunna svara på dessa frågor. Ofta har jag många visningar på samma dag och då gäller det verkligen att hålla isär alla pannor och avlopp, men det brukar gå bra.

Men, vi ska även kunna svara på den där 10:e frågan, av det lite ovanligare slaget. Det kan till exempel gälla:

Vinkeln på takstolarna?
Betongens sammansättning?
Kommer vägen att dras om någon gång?
Kommer grannen att bygga ut?
Var finns närmaste stallplats för mina hästar?
Kommer grannens skog att avverkas snart?
Vilket är närmaste jaktlaget?
Vilken typ av fisk kan jag fiska i vattnet?
Finns det mycket björkar i närområdet?

Det gäller att vara flexibel och helt klart vara förberedd på det mesta!

8 kommentarer:

  1. Hej Isabella! Kan du kort förklara vad som gäller för vinstskatt vid försäljning av en bostadsrätt? Tycker det är knepigt att förstå vilka regler som gäller 22/30, 22 % och 30 % mm. Exempel: köpt lgh för 500 000 och sålt för 1000000.

    SvaraRadera
  2. Hej! Det gör jag gärna :-)

    Skatten på en kapitalvinst är alltid 30%, dock tar man bara vid vinst efter bostadsförsäljning upp 22/30 av vinsten till beskattning (och sedan blir 30% av de 22/30 skattebeloppet).

    För enkelhetens skull kan man dock säga att man betalar ca 22% i skatt på sin vinst, då det blir samma summa som i den "krångliga uträkningen".

    En vinst på 500 000 innebär alltså en skatt på ca 110 000 kr.

    Att räkna fram kapitalvinster/förluster och skattebeloppen hjälper vi alla våra kunder med efter försäljningen.

    Hoppas du fick klarhet i vad som gäller!

    Mvh Isabella

    SvaraRadera
  3. Hej, jag går i gymnasiet och funderar lite på att bli mäklare.
    Vad är det för utbildning man då ska gå och vart finns dessa olika utbildningar?
    Mycket tacksam för svar :)

    SvaraRadera
  4. Hej! Du ska läsa Fastighetsmäklarprogrammet på högskola/universitet och det finns på många platser runt om i landet.

    Tex:

    Högskolan i Gävle

    Malmö Högskola

    - uppdragsutbildning vid Malmö Högskola

    Högskolan i Borås

    Karlstad universitet

    Högskolan i Halmstad

    Högskolan Väst

    Umeå universitet i Skellefteå

    KTH Syd

    Luleå tekniska universitet

    SLU (Uppsala)

    läs mer på maklarsamfundet.se - Utbildning

    Lycka till!

    SvaraRadera
  5. En fråga - hur får man reda på avloppets skick? :O

    SvaraRadera
  6. En del säljare som bott länge har kvar handlingarna från när avloppet lades ner. Finns inte det vänder vi oss till kommunen, som i bästa fall har det i sitt arkiv. Finns inga handlingar och ingen vet skicket så får man upplysa om det.

    SvaraRadera
  7. Hejsan!
    Jag är 23 år och har alltid haft ett stort intresse för hus. Jag tycker dom är vackra och intressanta! Jag har jobbat inom vården sedan studenten. Men är nu sugen på att plugga vidare till något annat. Jag och min sambo har redan hunnit äga 1 fastighet och sålt med vinst samt hunnit producera 1 ny villa. Jaga tycker deta är riktigt kul..skall man då jobba med det? När jag frågar en mäklare om det är ett yrke dom rekomenderar får jaga ofta ett nej. =( Hur känner du? Jag bor i Kungsbacka och här finns ju gott om mäklare och ett stort intresse för hus runt omkring. Skulle du rekomendera detta yrke lr känner du liksom dina "kollegor" att här är för många duktiga och att man bara lyckas om man blir riktigt riktigt duktig. Det är ju svårt att säga nu om man lyckas =/ Snälla var 110% ärlig i ditt svar=) Många stora tack på förhand/MVH Maria

    SvaraRadera
  8. Hej Maria! Spontant undrar jag vad du träffat för muntergökar som inte rekommenderar sitt yrke. Min erfarenhet är att de flesta mäklare älskar sitt jobb!

    Är du intresserad av hus är det såklart en bra grund, men yrket är så mycket mer än så. Jag hoppas den här bloggen kan ge dig en bra inblick. Tänk på att det är ett försäljningsyrke, och det passar inte alla.

    Det senaste jag har hört är att vår personalavdelning letar för fullt efter ny och duktig personal, så det verkar inte vara "fullt¨" på något sätt.

    Jag tycker att du ska följa ditt hjärta i ditt yrkesval. Brinner man för något ordentligt så brukar man vara riktigt duktig på det.

    Lycka till! Mvh Isabella

    SvaraRadera