måndag 7 februari 2011

Id-kontroll på ett nytt sätt

Vi måste ju enligt lag id-kontrollera våra köpare och säljare. Jag brukar alltid ta kontrollen av säljarna när vi skriver uppdragsavtalet, då jag fotar deras id-handling med min mobilkamera. Vi måste nämligen även dokumentera att vi utfört kontrollen.

En kollega har så att säga lite problem att helt och fullt förstå sig på sin iPhone. Idag skulle hon skriva ut fotot som hon hade tagit på en säljares id, men hittade inget.

Kan ni förstå vår skrattfest när det visade sig att hon filmat körkortet? Blir lite knepigare med att arkivera den id-kontrollen, men hon får väl bränna ner filmen på en skiva och lägga i akten. Haha.

5 kommentarer:

  1. Hej Isabella!
    Har ett par frågor som jag gärna vill ha svar på.

    Det är nu så att jag funderar på att börja plugga efter 2 års kneg. Jag är intresserad av mäkleri och undrar hur man lyckas bäst? Gäller det att ha kontakter för att få in en fot i arbetsmarknaden eftersom den är så konkurrenskraftig? Funderar också att plugga på Handel. Är det något du rekommenderar?

    SvaraRadera
  2. Hej Andreas!

    Vad roligt att du funderar på mäklarutbildningen. Jag tror inte själva valet av utbildning spelar så stor roll faktiskt. Det viktigaste är att du får in en fot på ett mäklarkontor och att du där visar att du är rätt person att anställa. Man har ju ett gyllene tillfälle genom praktiken och det var så jag fick min anställning.

    Jag önskar dig lycka till med dina studier!

    SvaraRadera
  3. Hej Isabella!

    Tänkte höra med dig om ni mäklare fortfarande använder 2 st olika "mäklarprogram", SFD eller Capitex? Har fått för mig att jag läst någonstans att alla mäklarfirmor nu kör med ett och samma program. Hoppas du kan hjälpa mig med denna fråga. Tack!

    SvaraRadera
  4. Vi på Fastighetsbyrån använder oss av Vitec (f.d. SFD), menjag har för mig att Vitec för nåot år sedan köpte Capitex. Det är mig veterligen fortfarande två mäklarsystem, men i så fall med samma ägare. Är dock inte heelt säker på att jag har rätt i detta....

    SvaraRadera
  5. Linda, du har helt rätt. Samma ägare fast två olika system.
    http://nyheter.privatmaklaren.se/bostadsmarknaden/monopol-pa-marknaden-for-maklarsystem/

    SvaraRadera