fredag 11 februari 2011

Hemmablind

Ofta när jag är ute och fotar så upplever jag att säljarna är mer eller mindre generade över att exponera sitt hem för en främmande person. Många klagar på hemmablindhet och att man är så van vid vissa ting eller att saker ser ut på ett visst sätt att man längre inte ser dem för vad de är.
Exempelvis kan det vara den där lampsladden som lossnat från taket och som säljarna är så vana vid att de längre inte noterar medan det kanske är det första jag ser när jag kommer in i ett rum.

En annan sorts hemmablindhet drabbar nog också gemene man när vi är på jobbet. Ett sätt som man märker detta på är att vissa begrepp, termer och ord som vi möter varje dag för oss blir vardagsmat medan det för våra spekulanter, köpare och säljare, som kanske hör orden och begreppen för första gången, kan vara rena rama grekiskan.

Här tycker jag det gäller det att vara lyhörd och vara duktig på att läsa av kroppsspråket för 8 av 10 vågar inte säga rakt ut att de inte förstår då de inte vill framstå som dumma och det är ju av yttersta vikt att alla förstår allt i vad som kanske är den största affär som någonsin gör.

Har Du själv koll?

Via länken hittar du en lista på många av de ord och begrepp som kan ställa till förvirring förklarade på ett lättförståeligt sätt.
Om du redan tror dig ha koll på lagfart, etage, friskrivning, fjärrvärme, prospekt, relining och tillträde etc kan du testa dina kunskaper i ett snabbt quiz.

Härligt med fredag förresten! På sistone har vi hemmavid levt eller rättare sagt lever i ett renoveringskaos och fredagsblommorna har lyst med sin frånvaro. Men idag tror jag banne mig att en bukett tulpaner får följa med hem för att förgylla röran.

Trevlig helg!

1 kommentar: