tisdag 1 februari 2011

Dolda fel....

I juridikens snårskog går man lätt vilse... En vanlig missuppfattning ute bland köpare och säljare handlar om innebörden av begreppet "dolda fel". Eftersom jag fick en fråga här på bloggen tänkte jag att jag skriver ett kort inlägg om detta.

Dolda fel regleras i Jordabalken. Därför är det vanligaste när man pratar om dolda fel att man menar fast egendom och inte bostadsrätter. Man tillämpar vanligtvis dock principen även på bostadsrätter.

Ett dolt fel är kort och gott vad som avviker från vad man som köpare kunnat förutsätta - om felet inte varit besiktningsbart. Dvs fel man borde hittat vid en besiktning är inte dolda och inte heller de fel som inte gått att upptäcka, men som man ändå borde förvänta sig "med hänsyn taget till fastighetens ålder, skick och omständigheterna kring köpet".

Det innebär enkelt beskrivet att vissa, gamla hus - på grund av sin ålder - i praktiken friskriver sig själva. Eller på grund av sin konstruktion (om man t.ex. senare hittar skador i en s.k. "riskkonstruktion" som vanligen få en viss typ av skador). Eller om man köpt ett hus riktigt riktigt billigt, då kan man också få räkna med en del okända fel....

Juridikens värld är spännande och inte särskilt enkel. Vad man märker som mäklare, är att det finns många gråzoner. Dock är det inte mitt jobb att avgöra vad som är dolda fel och inte, sånt har vi domstolar till. Mitt jobb är att leda parterna rätt i processen och hjälpa dem med råd på vägen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar