torsdag 10 februari 2011

Mäklarvardag - varje dag!

Mycket vardag är det just nu i denna lilla mäklarens liv... Fantasin tryter. Vad vill man läsa om ur mitt liv denna veckan? Är det alla telefonsamtalen? Eller bokningarna? Visningarna? Eller kanske värdediskussionerna med banken? Nåt juridiskt krångligt, eller kanske nåt enkelt? (Nja, nåt juridiskt enkelt finns ju inte... =D)

Nä, så värst storstilat och glammigt och häftigt är inte mäklaryrket. Inte alltid. Inte hela tiden... Mycket av det vi gör är ju faktiskt också helt vanligt kontorsarbete - i massor! Borde man förstått. Man får ju inte betalt utan en massa hårt arbete....

På plussidan är förstås alla härliga människor som förgyller vardagen. Kollegorna, kunderna, bankpersonalen.....

Vad många dråpliga situationer man kan hamna i som mäklare! Idag vid trefikat satt vi och berättade om små anekdoter från förr. De nyanställda hade inte hört dessa historier tidigare.

Som den gången för många år sedan, när en kollega skulle visa ett hus och hade fått en stooor knippe nycklar av säljaren, där inte en enda nyckel passade till ytterdörren... Vad gör man? Detta var före mobiltelefon-eran. Spekulanterna började komma och de hade dessutom åkt en bra bit.

Han hade helt enkelt en fönstertittarvisning. De fick stå på stegar och spana in igenom fönstren... De som var intresserade fick komma tillbaka när han ordnat fram rätt nyckel... Hihi.

Så kan det gå!

2 kommentarer:

  1. ok här kommer en fråga.

    Hur många försäljningar har en mäklare hand om samtidigt ungefär?
    Har det nån gång hänt att ni har fått tacka nej och be dom återkomma om nån vecka?

    Med vänlig hälsning

    Anders

    SvaraRadera
  2. Hej.

    Om man tänker sig att försäljningarna oftast befinner sig i olika faser, så kan man klara av att dra runt ganska många samtidigt...

    Det ser oftast ut så här: En försäljning kan vara under intag, dvs när vi värderar bostaden, planerar inför försäljningen och förbereder beskrivning m.m., en annan försäljning läggs ut på nätet när en tredje visas och en fjärde bokas till kontrakt. En är under budgivning och en sjätte är skriven kontrakt på, med ett besiktningsförbehåll...

    Så visst kan det köra ihop sig ibland, om det inte flyter på och det var därför jag i ett tidigare inlägg skrev om vikten att planera med "luft" i sin kalender.

    Du vet nämligen aldrig hur lång tid ett kundmöte tar. Du vet heller inte om någon hör av sig med synpunkter på sin besiktning eller något annat...

    Jag skulle personligen aldrig be en kund ringa tillbaka om någon vecka... Jag trollar med knäna och hittar en tid. Är det kört (dygnet har ju bara 24 timmar), så kan man försöka boka nu, men förlägga tiden till nästa vecka (alla som ringer har ju inte panik heller för den delen). Det brukar oftast gå bra. Då känner kunden är de är "på gång" och man har skapat en kontakt och fått en början på en relation. Om du inte bokar in dem, utan ber dem ringa tillbaka så ringer de konkurrenten istället.....

    Mvh Linda

    SvaraRadera