tisdag 14 december 2010

Luciatåg


Igår var det som bekant Lucia och som tradition i samhället där jag bor, så brukar ridklubben ha ett Lussetåg mellan husen. Det är ett jättemysigt lussetåg med hästar, facklor, ridande lucia med tärnor och tomtar och en del tomtar till fots och i vagn därutöver....

Med 20 minusgrader och beckmörker hade jag dock svårt att få kameran att samarbeta, men jag lägger med en bild så ni får en aning om hur fint det var.

Med minusgrader och ett snödjup på 20 cm.... Mmm... Julstämningen infinner sig direkt!

3 kommentarer:

  1. Hej!

    En fråga som egentligen inte har någon koppling till ditt inlägg men tyckte att det vore kul att veta. Jag funderar nämligen själv på att börja plugga till fastighetsmäklare. Hur ser tiderna ut en "vanlig"-arbetsdag, när börjar du jobba och när slutar du, jag förstår att det inte är helt enkelt att svara på. Samt hur var utbildningen, tuff, lagom, lätt, inte heller det helt enkelt att svara på men så funkar det väl i mäklaryrket.

    Tack på förhand!

    Mvh Johan

    SvaraRadera
  2. Hej Johan.

    Att studera på Högskolan (jag läste här i Borås, eftersom jag bor här) tyckte jag var jätteroligt. Vissa kurser var tuffare än andra förstås, men det är väl individuellt. Överlag tyckte jag inte att utbildningen var särskilt tuff, men det beror väl till viss del på att jag är lite "plugghäst".... ;)

    Som mäklare har man inga arbetstider och som jag skrev i ett annat inlägg, så jobbar man ofta mer än mindre. Den stora fördelen är friheten att lägga upp ditt arbete som du själv vill.

    Alla gör olika. Om man är fokuserad och tidseffektiv så får man mycket gjort och kan gå hem tidigare när arbetet är klart. Om man är lite mer social och sitter kvar i lunchrummet efter maten, så blir arbetsdagen längre...

    Jag räknade lite på hur många timmar i veckan jag jobbar och kom fram till följande (mellan tumme och pekfinger):

    När det är lugnt på marknaden, som nu, så jobbar jag ca 40 timmar i veckan, sällan mindre.

    När det är högsäsong (vår och höst) så blir det mer, i alla fall mellan 50-60 timmar i veckan.

    Jag vet att det finns kollegor i storstäderna som jobbar mer än så, så visst blir det mycket jobb.

    Måste också bara tillägga att i det här jobbet så går tiden mycket fortare....

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket för svar :)

    SvaraRadera