torsdag 2 december 2010

Egen företagare light....

Insåg framåt eftermiddagen idag att jag inte sett två av mina kollegor på hela dagen! Visst låter det konstigt, men det är ju lite hur mäklaryrket är. Vi alla har våra egna affärer och ibland är vi ute, ibland på kontoret. Vi springer om vartannat och alltid helt oberoende av varandra. Är det högsäsong ser vi knappt varann på flera dar...

Det är nog allt lite svårt för våra assistenter att hålla reda på var vi är hela tiden, men de gör det på något sätt ändå...

Som mäklare jobbar vi ju självständigt, under eget ansvar, med egen budget. Vi bokar våra egna kundbesök, visningar, kontorstider m.m. Vi är som ett gäng små företag, fast under samma tak... På gott och ont.

För visst är det skönt att kunna jobba efter sina egna rutiner och (i alla fall till viss del) på sina egna villkor, men vi är trots allt personligen ansvariga för allt vi gör och därför måste man tänka med både hjärnan och hjärtat när man jobbar! Går något fel har jag ju ingen annan att skylla på.

En liten reflektion bara, så här på kvällskanten!

=)

Nu är det dags att ringa lite till.... Ringstugan fortsätter.....

Godkväll!

3 kommentarer:

  1. Hej!

    Kan ni helt ärligt berätta hur det är med lön...jag är mäklarstuderande men jag känner mig lite rädd ang lön...nu kräver jag ingen megalön men en lön så att man åtminstone lever ett svensson liv. Hur var det när ni precis började och hur ser det ut. Snälla svara!

    SvaraRadera
  2. Hej.
    Jag tror att det där med lön ser olika ut, beroende på vad som är brukligt på orten där du är verksam.

    Här på Fastighetsbyrån i Borås har vi bara provisionslön. Vi får helt enkelt en procentandel på det vi drar in.

    Det innebär att vi tjänar bra när vi har mycket att göra och nån månad om året har vi ingen lön alls. Det gäller att se det hela på årsbasis och lägga undan pengar när man har.

    De flesta andra mäklare på orten (andra företag) har också provision. Någon enstaka mäklarbyrå betalar fast lön till sina mäklare.

    Lönen är en förhandlingsfråga i en anställningssituation. Om detta är ett problem för dig och du redan går och oroar dig, så tycker jag att du ska ta upp till förhandling med din arbetsgivare (eller blivande) om hur din lön ska se ut. Vill du ha tryggheten i botten får du kanske vara beredd på att kapa på toppen också?

    Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Det har varit fantastiskt att veta att det finns någon där ute som vet om att falla ner och komma upp igen. Vi förblir alltid ödmjuka och ger aldrig upp, och med hjälp av Benjamin lee att få mig lån från hans företag för att utvidga min verksamhet, vid en central tid. Stödet jag fick från hans låneföretag var ganska ärligt och en intressant låg avkastning i utbyte. deras återbetalning är garanterad.
    Du kan kontakta deras e-post på 247officedept@gmail.com Eller Whatsapp Mr lee på + 1-989-394-3740

    SvaraRadera